طرز تهیه آب دوغ خیار خام گیاهی با طب سنتی ایرانی

  • 15 مرداد 1401
  • (2231 مشاهده)
طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی در طب سنتی

آبدوغ‌خیار گیاهی زیر، خوراکی زودهضم، انرژی‌زا و مقوی عمومی‌بدن، مقوی قلب، مغز، کبد و معده، خون‌ساز و شیرافزا است و برای تقویت کودکان سن رشد، فراگیران، بانوان باردار و شیرده بسیارمفید است.

مواد لازم برای آبدوغ خیار

  1. بادام هندی خام: 30-20 عدد
  2. بادام درختی:5عدد، کوبیده‌شده
  3. گردو: 2عدد، کوبیده‌شده
  4. کشمش پلویی: 2قاشق غذاخوری، بدون دُم، خیسانده
  5. خیار: ۱عدد، پوست‌کنده، خُرد‌شده
  6. لیموترش تازه: 2-1عدد
  7. نمک، پودر نعناخشک، گل‌سرخ: به میزان لازم

 

طرز تهیه آب دوغ خیار

بادام‌هندی را در آب بخیسانید و پس‌از 4ساعت، آب آن را خالی‌کنید. بادام‌هندی‌ را به‌همراه نصف لیوان آب، آبِ 2-1لیموترش تازه و کمی نمک، با مخلوط‌کن یا گوشت‌کوب‌برقی حدود 3-2دقیقه بزنید تاجایی‌که مخلوط کاملاً لطیف و یکپارچه‌ای به‌دست‌آید و تکه‌های درشت بادام‌هندی باقی‌نماند. مخلوط آماده‌شده را بچشید؛ اگر شوری و ترشی به‌اندازه‌ای ‌داشته‌باشد، مزّه‌ای شبیه دوغ غلیظ خواهدداشت. اکنون نعنا، گل‌سرخ، بادام‌درختی، گردو، کشمش و خیار را به‌این دوغ بیفزایید، کمی هم‌بزنید و سپس دوباره نیم تا یک لیوان دیگر آب بیفزایید تا به‌غلظت موردنظرتان برسد.

آب‌دوغ‌خیار خوشمزه شما آماده است. می‌توانید با سبزی‌خوردن نوش‌جان بفرمایید. 

  گیاهخواران این آبدوغ را با نان خشک میل‌می‌کنند، و خام گیاهخواران می‌توانند با نان مخصوص خام‌گیاهی یا با پرک گندم یا جو نوش‌جان‌کنند.

 به قلم: بانو وحیده صادقی
 با سپاس از: بانو زینب عباسی

 

بادام زمینی، بادام درختی و گردو، با مزاج گرم خود، حفظ‌کننده نیروهای سه‌گانه بدن (نیروی‌حیاتی در قلب، نیروی نفسانی در مغز و سیستم‌عصبی، و نیروی طبیعی در کبد) هستند و موجب تقویت‌عمومی بدن، افزایش نیروی‌جنسی، تقویت پوست و مو، بهبود حافظه، رفع یبوست، و افزایش نیروی‌بدنی می‌شوند.

—دکتر ناصر رضایی پور
متخصص طب ایرانی

  • طبیعت این خوراک گیاهی، معتدل است و برای روزهای گرم تابستان، به‌ویژه برای افرادی که مایلند میزان گوشت مصرفی‌شان را کم‌کنند، بسیارمناسب است.

 

نظرات شما