خرما یا زولبیا؟ روزه اولی ها و سالمندان

  • 01 فروردین 1403
  • (103 مشاهده)
 

خرما خوردنی مقوی و خوبی است که حضور پررنگی هم در سفره‌های رمضانی دارد. طبیعت خرما، گرم و تر  است؛ خون خوبی تولیدمی‌کند و بسیاری از مواد موردنیاز بدن را تأمین‌می‌نماید.

زولبیا و بامیه در این سال‌ها به نوعی سنت  رمضانی ایرانی‌ها تبدیل‌شده‌اند. بهتر است زولبیا و بامیه، جهت رفع هوس و به میزان کم، 2-1 ساعت پس‌از افطار خورده‌شود چون شیرینی زیاد در وعده سحری، ممکن است موجب اُفت قند خون در ساعات اولیه روز شود. 

روزه‌اولی‌ها دقت‌کنند
مهم‌ترین نگرانی بیشتر مردم در روزه‌داری، به‌ویژه در نوجوانان، کاهش حرارت و رطوبت سرشتی بدن و ایجاد ضعف و بیماری است. 
به‌ویژه نوجوانان، باید از مصرف زیاد غذا‌های دارای طبع گرم‌وخشک پرهیزنمایند؛ ازاین‌رو اکتفاکردن به موادی مانند عسل یا خرما در وعده سحر، قابل‌توصیه نیست و این خوراکی‌ها لازم است با غذاهایی مصرف‌شوند که این گرمی و خشکی را تعدیل‌کنند که در این مورد می‌توان شیر را توصیه‌کرد. 

نوشیدن شربت عرق بیدمشک و گلاب، شربت خاکشی، زرشک، عناب، زردآلو،‌ ریواس، آلبالو و... با فاصله حدود یک ساعت از غذای اصلی در وعده‌های سحری و افطاری و همچنین خوردن کاهو و سکنجبین نیز برای عموم مردم و به‌ویژه جوانان، بسیار مناسب است. 

سالمندان روزه‌دار، در این روزها باید به دنبال تأمین انرژی با غذاهای مقوی و کم‌حجم و برطرف‌کردن یبوست‌های احتمالی باشند. این هدف با کاهش مصرف شوری‌ها و ترشی‌ها و مصرف غذاهایی که به اعتدال نزدیک‌اند و تری‌بخشی مناسبی دارند، چون ‌بادام و فرنی و حریره و شیربادام، سوپ با گوشت مرغ جوان و هویج و آلوبخارا، انگور، انجیر،‌ گلابی، زردآلو و مویز تأمین می‌شود . همچنین توصیه‌می‌کنیم سالمندان عزیز، خواب میان‌روز داشته‌باشند و شب‌ها پیش‌از خواب، یک قطره روغن بادام شیرین در بینی بچکانند و از مشت‌ومال بدن با روغن بادام یا بنفشه‌بادام هم غافل‌نشوند.

 

اطلاعات کامل‌تر را می‌توانید در کتاب بهداشت روزه‌داری نوشته دکتر ناصر رضایی‌پور، انتشارات ترنجان بخوانید.

 

تهیه نسخه چاپی کتاب بهداشت روزه داری

نظرات شما