طرز تهیه ترش آش به روش طب سنتی ایرانی

  • 23 آذر 1401
  • (995 مشاهده)
ترش آش

ترش آش، از غذاهای محلی استان گیلان است که در بین آنها به تورشه‌آش معروف است. البته در گیلان، این آش را با لوبیا و آبغوره درست‌می‌کنند و در مناطق مختلف نیز این آش را با ترکیبات مختلف، بنا به ذائقه هرمنطقه، تدارک‌می‌بینند. در ترکیبی که در اینجا آمده، نخود و نارنج جایگزین‌شده تا از خواص هردو، به‌ویژه نخود، بیشتر بهره‌ببرید.

مواد لازم

  1. نخود: نیم لیوان
  2. برنج: نیم لیوان
  3. سیر پلویی: ۴ عدد، ساطوری
  4. باقلی شمالی: ۱/۵ لیوان
  5. سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج، نعنا): ۳۰۰ گرم، پاک‌شده و ساطوری
  6. زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، روغن: به میزان لازم
  7. آب نارنج: ۱-۲ لیوان (یا رب نارنج: نیم پیمانه، بنا به ذائقه)
  8. نعناداغ، پیازداغ، سیرداغ: به میزان دلخواه

مناسب برای: ۴-۵ نفر

طرز تهیه

نخود را با مقدار کافی آب، درون دیگ بریزید و با حرارت ملایم بپزید. در میانه پخت، باقلی‌شمالی و در اواخر پخت، برنج را بیفزایید و بگذارید خوب بپزند. پس‌از پخت این مواد، نمک، سیر پلویی و سبزی آش را بیفزایید و بگذارید با حرارت کم و درِ باز بپزد.
در تابه‌ای کوچک، زردچوبه و فلفل‌سیاه را با کمی روغن تفت‌دهید و درون دیگ بریزید.  
در نیم ساعت آخر پخت ترش آش، آب‌نارنج یا رب‌نارنج را بیفزایید و پس‌از گذشت این زمان، آش را در ظرف دلخواه بکشید و با پیاز‌داغ، نعناداغ و سیرداغ تزئین‌کنید.

  • در صورت تمایل، می‌توانید مقداری آب‌قلم به آش بیفزایید.
  • اگر باقلی شما تازه است، بهتر است از شب پیش، آن‌ را بخیسانید ولی اگر باقلی خشک‌شده دارید، حتماً از یک روز پیش آن را بخیسانید. نخود و برنج را نیز ازپیش بخیسانید.
  • نمک را در پایان پخت بیفزایید تا آب غذا کم شده‌باشد. افزودن نمک در آغاز کار ممکن است پخت حبوبات را بسیار طولانی کند.

به کوشش: بانو زینب عباسی 

 

دقت کنید در صورت مصرف این آش خوشمزه در فصل زمستان، بهتر است ترشی آن خیلی‌زیاد نباشد ولی در فصل بهار، می‌توانید جهت پاکسازی بدن از ترشی بیشتری بهره‌ببرید.

—دکتر ناصر رضایی پور
متخصص طب ایرانی

ترش آش

 

باقلی تازه، سردوتر و باقلی خشک، سردوخشک است. باقلی برای پاکسازی سینه و ریه و تقویت آن مفید است و از ریزش ترشحات مغز و سینوس‌ها به ریه جلوگیری‌می‌کند. باقلی مقوی نیروی جنسی است ولی زیاده‌روی در مصرف آن، سبب نفخ، سنگینی مغز و کاهش حافظه می‌شود و برای اصلاح آن، می‌توان از آویشن، فلفل، پونه و گلپر بهره‌برد.

—دکتر ناصر رضایی پور
متخصص طب ایرانی

 

  • نخود، طبیعت گرم‌وخشک دارد و از بهترین حبوبات برای تقویت ریه، افزایش قوای عمومی و تقویت نیروی جنسی است و از آنجا که غذائیت زیادی دارد، بهتر است در برنامه هفتگی و به‌ویژه در تغدیه کودکان استفاده‌شود.

 

 

نظرات شما