طرز تهیه شش‌ انداز گردو به روش طب سنتی ایرانی

  • 20 آبان 1401
  • (1194 مشاهده)
شش‌ انداز گردو

گردهم‌آمدن گردو، کنجد، تخم‌مرغ، پیاز و شیره انگور در این خوراک، از آن غذایی بسیارمقوی فراهم‌می‌آورد.

مواد لازم

  1. گردو: ۱پیمانه  
  2. کنجد: نیم‌پیمانه
  3. پیاز داغ: ۲قاشق غذاخوری 
  4. تخم‌مرغ: 5-4عدد
  5. رب انار: ۵قاشق غذاخوری 
  6. شیره انگور: ۳قاشق غذاخوری
  7. آب‌غوره: ۱۰قاشق غذاخوری
  8. نمک بدون ید، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم
  9. روغن حیوانی: ۱قاشق غذاخوری 
  10. آب: ۲پیمانه

مناسب برای: برای 5-4نفر

طرز تهیه

گردو و کنجد را چرخ‌کنید و روی حرارت ملایم، بدون روغن، 10-5دقیقه مرتب هم‌بزنید و تفت‌دهید. مراقب باشید که مخلوط گردو و کنجد نسوزد و فقط کمی بوداده‌شود. سپس دولیوان آب درون مخلوط بریزید و بگذارید جوش‌بیاید و پس‌از جوش‌آمدن، یک‌تکه یخ درون قابلمه بیندازید تا کمی به‌روغن‌بیفتد.
در ظرفی دیگر، روغن، زردچوبه، نمک، فلفل و پیازداغ را بریزید و پس‌ازاینکه کمی تفت‌دادید تا بوی خامی ادویه‌ها گرفته‌شود، آنها را به گردو و کنجد بیافزایید. بسته‌به‌اینکه چه غلظتی را برای غذایتان می‌پسندید، می‌توانید مخلوط بالا را 50-20دقیقه پس‌از جوش‌آمدن، روی شعله خیلی‌کم، حرارت‌دهید.
در مراحل پایانی پخت، رب انار ترجیحاً ترش‌وشیرین، شیره انگور و آب‌غوره را بنابه ذائقه خودتان بیفزایید.
در پایان، ۳عدد تخم‌مرغ را با چنگال بزنید و در غذا بریزید. نمک غذا را اندازه‌کنید و پس‌ازآنکه تخم‌مرغ‌ها خود را گرفت و پخت، غذا را در ظرف موردنظر بکشید. 2-1عدد تخم‌مرغ را هم نیمرو کنید و روی غذا بگذارید و سرونمایید.
این غذا معمولاً با برنج سرومی‌شود.

به کوشش: بانو زینب عباسی

این غذا برای تقویت قوای عمومی بدن و نیرومندکردن قلب، مغز و کبد بسیارسودمند است و به‌ویژه برای افزایش عملکردهای قدرتی ورزشکاران قابل‌توصیه می‌باشد. همچنین در ضعف جنسی سالمندان و کسانی که در پی سوءمزاج سرد، دچار کاهش میل جنسی و کاهش حجم منی شده‌اند، مفید است.

—دکتر ناصر رضایی پور
متخصص طب ایرانی

  • گردو و کنجد در این ترکیب، ممکن است منجربه خارش بدن یا التهاب مخاط دهان شوند، که البته آب‌غوره، مصلح این ضررهای احتمالی است و می‌توان در کنار آن، از رب انار ترش‌وشیرین به‌عنوان چاشنی و مصلح بهره‌برد.
  • یادتان باشد که آب یا رب انار را نباید با آب مخلوط‌کرد. به‌همین‌خاطر همیشه آنها را در مرحله پایانی پخت، که غذا به‌روغن‌افتاده، به آن می‌افزایند یا در کنار غذا سرومی‌کنند.
نظرات شما