طرز تهیه هویج‌ پلو به روش طب سنتی ایرانی

  • 20 آبان 1401
  • (572 مشاهده)
هویج‌ پلو

هویج از ریشه‌های بسیارارزشمند با طبیعت گرم‌وتر است که مصرف به‌اندازه آن، سبب تقویت استخوان، سیستم ایمنی، کنترل میزان کلسترول و قندخون خواهدشد. همچنین هویج، مقوی معده و ملیّن طبع، رفع‌کننده سردی رحم و افزاینده نیروی جنسی است. هویج ایرانی که به «زردک»، «گَزَر» یا «جزر» مشهور است نیز ارزش غذایی بسیاربالایی دارد و می‌تواند در این غذا، گزینه خوبی برای همراهی با هویج فرنگی باشد.

هویج‌پلو، طبیعت گرم‌وتر دارد و به‌علت وجود هویج و خلال بادام و پسته، منبع خوبی برای مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز کودکان درحال‌رشد، سالخوردگان و بانوان باردار است. همچنین با توجه به خواص هویج، این غذا را می‌توان گزینه مناسبی برای مقابله با کرونا برای همه سنین دانست.

—دکتر ناصر رضایی پور
متخصص طب ایرانی

مواد لازم

  1. برنج: ۳پیمانه، خیسانده
  2. هویج: ۵۰۰گرم، خلال یا رنده‌درشت
  3. مرغ: ۲تکه بی‌استخوان، پخته
  4. شکر: به میزان دلخواه
  5. زرشک: نیم‌پیمانه
  6. نمک، زردچوبه، فلفل سیاه: به میزان لازم
  7. روغن حیوانی: 7-6قاشق غذاخوری
  8. زعفران: ۲قاشق‌غذاخوری، دم‌کرد
  9. خلال پسته و بادام: به میزان دلخواه

مناسب برای: ۴-۵ نفر

طرز تهیه

برنج ازپیش‌خیسانده را به‌صورت چلو آبکش‌کنید. هویج را با رنده درشت یا هروسیله دیگری، به‌صورت خلال‌های باریک درآورید. درون تابه، ۲قاشق روغن حیوانی و هویج را بریزید و 4-3دقیقه تفت‌دهید. سپس زردچوبه، فلفل سیاه، نیمی از زعفران، کمی نمک، شکر و مرغ بدون‌استخوان پخته و خُرد‌شده را به هویج بیافزایید و حدود 10-5دقیقه همه مواد را درون تابه، خوب هم‌بزنید و تفت‌دهید. سپس ۵دقیقه درِ تابه را بگذارید تا مواد کمی نرم و پخته‌شوند و سپس شعله را خاموش‌کنید.
در تابه‌ای کوچک، زرشک، شکر، خلال ‌پسته و بادام، مانده زعفران و یک‌قاشق روغن حیوانی را ۵دقیقه خوب تفت‌دهید. نیم‌پیمانه آب و یک‌قاشق روغن حیوانی در دیگ داغ‌کنید و چند کفگیر برنج روی آب‌روغن بریزید به‌طوری‌که یک‌بند انگشت کف دیگ را بپوشاند. آن‌گاه از مایه هویج، یک‌لایه درون دیگ بریزید تا سطح برنج را بپوشاند. سپس چندکفگیر دیگر برنج روی هویج و مرغ بریزید. به‌همین‌ترتیب همه مایه هویج را لای برنج بدهید و برنج را روی هویج و مرغ کوت‌کنید. آن‌گاه 3-2قاشق روغن را با نیم‌پیمانه آب، داغ‌کنید و روی برنج بدهید. سپس آتش را کم‌کنید و زیر دیگ، شعله‌پخش‌کن و روی آن دم‌کنی بگذارید تا برنج دم‌بالابدهد. پس‌از حدود 40-30دقیقه هویج‌پلوی شما آماده‌ است.
می‌توانید با مخلوط زرشک و پلوی زعفرانی، دیس هویج‌پلو را تزئین‌کنید و نوش‌جان‌بفرمایید.
مقدار شکر هویج‌پلو را می‌توان برحسب ذائقه، کم‌وزیاد کرد.
در این غذا، بنابه ذائقه و تمایل، می‌توان از گوشت گوسفندی نیز به جای مرغ بهره‌برد.
هویج‌پلو را معمولاً با هویج ‌فرنگی که رنگ قوی‌تری دارد، فراهم‌می‌کنند، ولی می‌توان برای بهره‌بردن از خواص هویج زردک، مخلوط دو هویج را به‌کاربرد.

به کوشش: بانو زینب عباسی

بهتر است بانوان باردار در مصرف زعفران، در سه ماه اول بارداری احتیاط بیشتری به‌خرج‌دهند.

—دکتر ناصر رضایی پور
متخصص طب ایرانی

نظرات شما