طرز تهیه فرنی به روش طب سنتی ایرانی

  • 17 آذر 1400
  • (1853 مشاهده)
فرنی با ارزش غذایی بالایی

فرنی نشاسته، یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که باوجود ترکیب ساده، ارزش غذایی بالایی دارد و ازجمله حاوی ویتامین‌های گروه B و روی است.

فرنی نشاسته از خوشمزه‌هایی است که برای سفره افطار، به‌ویژه برای افرادی که در روزه‌داری‌های بلند، دچار ضعف، افت قندخون یا سرگیجه، خشکی‌پوست یا یبوست می‌شوند، توصیه‌می‌شود.
فرنی سفره افطار، خوب است کم‌شیرینی باشد و به‌عنوان وعده افطار مصرف‌شود و در کنار آن غذای دیگری خورده‌نشود‌.

 از دیگر خواص فرنی

  • غذایی مقوّی برای کودکان، سالمندان، مادران‌شیرده و ورزش‌کاران
  • صبحانه‌ای مناسب برای افراد مبتلا‌به کرونا
  • کمک‌به کاهش درد یا خارش گلو
  • رفع یبوست
  • کاهش خشکی پوست و مو

یادتان باشد:فرنی را پس‌از وعده غذایی اصلی مصرف‌نکنید، زیرا به‌خاطر کالری بالا، ممکن‌است باعث افزایش‌وزن شود.

—دکتر ناصر رضایی پور
متخصص طب ایرانی

فرنی نشاسته پرخاصیت

مواد لازم

  • شیر: 1 پیمانه
  • شکر سفید: 1 قاشق‌غذاخوری، سَرپُر (در دستور اولیه، از شکرسفید به‌علت رایج‌بودن آن استفاده‌شده‌است. اگر به‌جای شکر، از عسل یا شیره‌‌های گیاهی استفاده‌شود، فرنی مفیدتری خواهید‌داشت.)
  • نشاسته: 1 قاشق‌غذاخوری، سَرپُر
  • گلاب: 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران: در‌صورت تمایل

مناسب برای: 1 نفر

طرز تهیه فرنی با نشاسته:

شیر سرد را درون دیگ بریزید و پیش‌از اینکه روی حرارت قراردهید، نشاسته را بیفزایید و خوب هم‌بزنید تا محلول کاملاً یکدست شود. (می‌توانید جهت اطمینان، آن را از یک صافی ریز بگذرانید.)
سپس دیگ را روی حرارت ملایم قراردهید و با یک قاشق دائماً هم‌بزنید. پس از حدود ۱۰-۱۵ دقیقه‌، شکر و گلاب را بیفزایید و هم‌زدن را تا زمانی که فرنی شما به غلظت دلخواه برسد، ادامه‌دهید. سپس دیگ را از روی حرارت بردارید و بلافاصله به ظرف دلخواه منتقل‌کنید.

فرنی شما آماده است. نوش‌جان! 
به کوشش: بانو زینب عباسی

نظرات شما