روش تهیه ماءالشعیر طبی به روش طب سنتی ایرانی

  • 24 اردیبهشت 1401
  • (5215 مشاهده)

یکی از ساده‌ترین رژیم‌های پاکسازی بهاره جهت سبک‌شدن بدن و استراحت کبد، رژیم سه‌روزه ماءالشعیر طبی سنتی و سپس رعایت رژیم غذایی گیاهی بدون گوشت و تخم‌مرغ، با سبزی‌های پخته کم‌حجم و بدون ادویه تا چندروز است.

روش تهیه آبجو طبی: 

50 گرم جوی پوست‌کنده سالم را با چهار لیوان (یک لیتر) آب، به آهستگی بجوشانید تا جوها کاملاً پخته و شکفته‌شوند (بین 40 تا نهایتاً 70 دقیقه بسته‌به کیفیت و تازگی جو). سپس تا سرد نشده، آن را صاف‌کنید و در جای خنک قراردارید. این ماءالشعیر تا دو روز در یخچال قابل نگهداری است.

کسانی که معده سرد و یا تر دارند، یا با شروع این رژیم دچار ضعف شدید یا سردرد می‌شوند، بهتر است در هر لیوان آن، یک قاشق مرباخوری عسل حل‌کنند و سپس آن را بنوشند.

اگر با افزودن عسل نیز دچار مشکلات گوارشی یا ضعف می‌شوید، در چند دقیقه آخر آماده‌شدن ماءالشعیر، کمی چوب دارچین به آن بیفزایید.

دکتر رضایی پور

نکات قابل‌توجه درباره آبجو:

  • ماءالشعیر طبی نباید غلیظ و ژله‌ای شود وگرنه تأثیر آن معکوس خواهدشد.
  • در زمان مصرف  ماءالشعیر را تکان‌دهید تا دُردی ته‌نشین‌شده و بخش رقیق آن با هم آمیخته‌شوند از غذائیت آن نیز بهره‌مند شوید. 
  • نوشیدن ماءالشعیر طبی در وعده سحر و ساعات پس‌از افطار، به روزه‌داران کمک‌می‌کند تا از خشکی و زردی رنگ پوست، گودافتادگی چشم‌ها، یبوست، غلظت خون، تحریک‌پذیری عصبی، سوزش کلیه‌ها و... دوربمانند.
  • بیشتر مردم از مصرف آبجو طبی بهره‌می‌برند و به‌جز مشکلات گوارشی، منع خاصی برای آن یاد نشده‌است.

پاکسازی بهاره با ماءالشعیر طبی:

یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های بهاره چون حساسیت فصلی و جوش‌ها و دمل‌های پوستی، رعایت رژیم‌های پاکسازی است که به سبک‌شدن بدن و استراحت کبد و پیرایش بدن از مواد زاید و تباه، که در فصول سرد سال بیشتر در بدن انباشته‌شده‌اند، کمک می‌کند.

در رژیم سه روزه پاکسازی با ماءالشعیر، تنها از ماءالشعیر طبی سنتی استفاده‌کنید و در این مدت، غذای دیگری نخورید.
در پایان این رژیم غذایی سه روزه نیز، فرد باید تا چند روز از رژیم غذایی گیاهی و بدون گوشت و تخم مرغ، شامل سبزی‌های پخته کم‌حجم و بدون ادویه استفاده‌کند. 

  • بهترین زمان پاکسازی، زمان بهار طبی است. پس اگر این روزها هوای شهرتان سرد شده، کمی دست‌نگه‌دارید.
  • رعایت رژیم پاکسازی با ماءالشعیر طبی در آغاز سال نو، می‌تواند علاوه بر تندرستی موجب کاهش وزن و سایز نیز شما شود.

نکاتی درباره رژیم پاکسازی با ماءالشعیر طبی: 

  1. اگر قوانین لازم برای رژیم سه‌روزه را ندارید، آن را به دو یا حتی یک روز کاهش‌دهید. گرچه افزودن عسل، تا حد زیادی  این مشکل را برطرف می‌کند.
  2. برای کسانی که دچار امتلاء و سابقه علائم پیش‌گفته در فصل بهار نیستند، رعایت رژیم کامل ضروری نیست. این افراد می‌توانند در کنار کاهش نسبی غذاها و مصرف بیشتر سبزیجات پخته، روزی 2-3 لیوان ماءالشعیر میل‌کنند.

تماشای ویدیو

دانلود ویدیو

نظرات شما