اهمیت خواب خوب در تندرستی انسان از دیدگاه طب سنتی ایرانی

  • 13 مرداد 1400
  • (946 مشاهده)

خواب درست و به‌جا، نقش بسیاربسیار مهمی در سلامتی ما بازی‌می‌کند. برای حفظ سلامتی، لازم است سرشب بخوابیم، پیش‌از طلوع خورشید برخیزیم و از خواب روز هم تاجای‌ممکن بپرهیزیم.

می‌دانید که از نگاه دانش‌پزشکی پارسی یا طب ایرانی، سلامتی انسان بر شش پایه بنامی‌شود که از نظر حکمای خردمند ما، این شش اصل، هم‌ارزش و هم‌پایه‌اند و هرکدام در جایگاه خودشان، مهم هستند.

اما در قولی از جناب ابن‌سینا، مهم‌ترین تدابیر حفظ تندرستی، به‌ترتیب ورزش‌کردن،‌ رعایت تدابیر خوردن و آشامیدن و خواب و بیداری مناسب دانسته‌شده‌است.

برای حفظ سلامتی، لازم است سرشب بخوابیم و پیش‌از طلوع خورشید برخیزیم و از خواب روز هم تاجای‌ممکن بپرهیزیم. 

دکتر رضایی پور

متأسفانه امروزه دقیقاً همین سه اصل مختل هستند؛ ورزش و فعالیت بدنی بسیار کم‌رنگ شده، شاید خیلی از ما به اصول خوردن و آشامیدن خوب توجه‌نمی‌کنیم و بهداشت خواب هم مورد توجه کافی قرارنمی‌گیرد.

در گذشته، پدران و پدربزرگان، مادران و مادربزرگان ما، خیلی‌زود می‌خوابیدند و خیلی‌زود از خواب بیدار می‌شدند و حد تعادل در خواب را رعایت‌می‌کردند ولی امروزه متأسفانه با گسترش شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی و همچنین تغییر سبک زندگی، معمولاً افراد تا پاسی گذشته از شب، بیدارند و ازآن‌سو یا مجبورند زود بیدارشوند که کم‌خواب می‌شوند و احتمالاً مجبور می‌شوند در طول روز هم بخوابند که خودش موجب ناخوشی و بیماری است، یا اینکه تا ساعات زیادی پس‌از سحر در خواب هستند که این هم در جای خود مضر است.

  •  یادمان باشد که خواب درست و به‌جا، نقش بسیاربسیار مهمی در سلامتی ما بازی‌می‌کند. امیدوارم که با اصلاح الگوی خواب خود، به سلامتی بیشتر نزدیک شوید.

 

نظرات شما