طرز تهیه شربت به و لیمو به روش طب سنتی ایرانی

  • 25 آبان 1401
  • (1402 مشاهده)
شربت به و لیمو

در تهیه شربت به و لیموترش، با توجه به میزان شیرینی بِه و شکر، پیمانه آنها را مطابق ذائقه خودتان اندازه‌کنید.

مواد لازم

  1. به: یک‌کیلو 
  2. شکر: ۵۰۰ گرم
  3. آب‌لیمو: یک‌چهارم پیمانه
  4. آب: ۸پیمانه

طرز تهیه

با دستمالی مرطوب، کُرک‌های روی به را تمیزکنید و بشویید. هسته‌ها را خارج‌‌کنید و به‌ها را با پوست خُردکنید، درون دیگ بریزید و به‌ازای هر یک‌کیلو به، ۸پیمانه آب بیفزایید. درِ دیگ را دم‌کنی بگذارید و حدود ۳-۲ساعت، با شعله ملایم بپزید تا نرم شده و تغییررنگ دهد و آب دیگ تقریباً نصف شود. به‌ها را کنار بگذارید تا خنک شود و سپس درون آبکش ریخته، کمی فشاردهید تا آبِ به جداشود. سپس تفاله‌های به را در دستمال تمیزی بریزید و کمی فشاردهید تا آب باقی‌مانده داخل بافتِ به نیز خارج‌شود. برای اینکه شربت شفاف و خوش‌رنگی داشته‌باشید، بهتر است آب خارج‌شده از به را در دستمال نازکی بریزید و بگذارید آرام و بدون فشار، از دستمال بگذرد و صاف‌شود.
مایع صاف‌شده را درون دیگ بریزید، شکر را بیفزایید، شعله‌پخش‌کن بگذارید و با درِ بسته، حدود 4-3ساعت روی حرارت کم بگذارید تا ریزجوش‌بزند و رنگ قرمز زیباتری پیداکند. برای سنجش اندازه درست قوامِ شربت، اندکی را در هنگام پخت، کنار بگذارید تا خنک شود. اگر قوام شربت پس‌از سردشدن، دلخواه شما بود، در ۵دقیقه آخر آبلیمو را بیفزایید و شعله را خاموش‌کنید. پس‌از خنک‌شدن شربت، به ظرف‌ دلخواهتان منتقل و در یخچال نگهداری‌کنید.

 

  • کم‌بودن حرارت برای قوام‌آوردن شربت، کمک‌می‌کند تا عطر «به» و رنگ بهتری داشته‌باشد و شکرک‌نزند.

به کوشش: بانو زینب عباسی

این شربت، نوشیدنی بسیارگوارا و سودمند برای همه فصول، به‌ویژه برای افرادی با مزاج سردوخشک، زودخشم، مضطرب یا غمگین، مبتلایان‌به تپش قلب، شاغلان در کارهای پُرتنش، دانش‌آموزان و دانشجویان است و اگر ترش نباشد، در بارداری و شیردهی نیز منع مصرف خاصی ندارد.

—دکتر ناصر رضایی پور
متخصص طب ایرانی

نظرات شما