موفقیت در امتحانات و کنکور با تدابیر طب ایرانی

  • 17 خرداد 1403
  • (242 مشاهده)

با رسیدن به فصل آزمون‌ها و کنکور، یکی از دغدغه‌های فراگیران و خانواده‌ها، تقویت حافظه، افزایش تمرکز و قدرت یادگیری برای موفقیت بیشتر است.

تقویت حافظه و تمرکز:

مهم‌ترین مسئله، خواب است. خواب خوب از سرشب تا اول صبح یعنی حدود ساعت 10 شب تا 5-6 صبح، باعث تنظیماتی در سیستم‌های عصبی و هورمونی می‌شود که موجب می‌شود حافظه و تمرکز بهتری داشته‌باشید.
بسیاری از شما به‌اشتباه، شب‌ها تا دیروقت درس می‌خوانید. به‌جای این‌ کار، صبح بعد از طلوع آفتاب بیدار باشید و درس بخوانید و نتایج شگفت‌انگیز آن را ببینید. 
اگر شب‌ها دیر بخوابید، کم‌خوابی داشته‌باشید یا درطول روز بخوابید، موجب تغییرات مضر در مزاج مغز، کاهش حافظه و تمرکز، مشکلات گوارشی، مشکلات پوست و مو، و کاهش سطح انرژی می‌شود. 
پس خواب را دریابید و در طول روز حتما 30-20 دقیقه نرمش منظم داشته‌باشید.

 

 این خوراکی‌ها را نخورید:

1. خوراک‌های نفاخ، مانند حبوبات زیاد، سیر و پیاز خام، ترب و تربچه، سبزی‌ پیازچه، شاهی، تره، که با ایجاد نفخ، باعث مشکلات گوارشی و کاهش تمرکز و اختلال در تمرکز می‌شوند.
2. غذاهای تری‌بخش مانند ماست، دوغ، خیار، کاهو و... که موجب کرختی بدن، خواب‌آلودگی، و کاهش قدرت یادگیری می‌شوند.
3. خوردنی‌های سودازا و بلغم‌زا مانند: فست‌فودها، کنسروها و کمپوت‌ها، گوشت گاو و گوساله، عدس زیاد، بادنجان، پنیر پیتزا، ماکارونی و لازانیا و...
4. خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های محرّک مانند: نوشابه‌های انرژی‌زا، نسکافه، قهوه، و چای پررنگ، که موجب اختلال در سیستم عصبی و تمرکز می‌شوند. 

پرخوری، باهم‌خوری و برهم‌خوری هم ممنوع است.

 

خوردنی‌های مفید:

- خوراکی‌های زودگوار و لطیف بخورید یعنی خوراکی‌هایی که زود هضم می‌شوند.
- در برنامه غذایی‌ روزانه‌تان، یک لیوان شیر همراه کمی عسل را بگنجانید. 
- به‌منظور افزایش تمرکز و کاهش اضطراب، همراه هروعده صبحانه دوعدد خرما میل‌کنید.

غذاهای لطیف و زودگوار، که انرژی خوبی تولید‌می‌کنند و  موجب سنگینی معده نمی‌شوند، عبارتند از: 
ترکیبات بادام (شیربادام، فرنی بادام، حریرۀ بادام)، شیربرنج [به‌ویژه اگر با خلال‌بادام باشد، همراه با مربای بِه یا شیره انگور]، شله‌زرد، سمنو، زردۀ تخم‌مرغ عسلی با کمی دارچین یا زعفران، که می‌توانید به عنوان صبحانه میل‌کنید.
- مغزها مانند کمی گردو، بادام، پسته، فندق، عناب، توت خشک، انجیر خشک با مزاج خوب، ریزمغزی‌ها و ویتامین‌هایی که دارند، به تقویت، انرژی‌زایی و یادگیری شما کمک‌می‌کنند.

 

نظرات شما