فصل امتحانات و تقویت با طب سنتی (ایرانی)

  • 29 اردیبهشت 1401
  • (207 مشاهده)

با رسیدن به فصل آزمون‌ها و کنکور، یکی از دغدغه‌های فراگیران و خانواده‌ها، تقویت حافظه، افزایش تمرکز و قدرت یادگیری برای موفقیت بیشتر است.

  • خواب خوب از حدود ساعت 10 شب تا 5-6 صبح، می‌تواند موجب رفع خستگی‌های جسمی و روحی و افزایش قدرت حافظه و تمرکز شود. 
  • فاصله کمتر از 2-3 ساعت بین وعده شام و خواب، می‌تواند سبب نفخ و ورم معده، ایجاد رؤیاهای ترسناک، کاهش تمرکز و کسالت و خستگی در روز بعد شود.

شب‌بیداری خوبه یا بد؟

لازم است بدانید که بی‌خوابی‌های درازمدت و مکرر (به هرعلتی که باشد) باعث:

  • خشکی مزاج مغز
  • اختلال خواب
  • رؤیاهای ترسناک
  • کاهش حافظه
  • بروز مشکلات روحی و روانی جدی
  • اختلال گوارش
  • ضعف و بی‌حالی
  • کاهش انرژی و تمرکز
  • تیرگی رنگ پوست

و... می‌شود.

پس بهتر است در فصل امتحانات، با مطالعه در سحرگاه (بین‌الطلوعین) به‌جای ساعات دیروقت شامگاه، تأثیر شگرف آن را در میزان یادگیری، تمرکز و همچنین شادابی و توان جسمی و روحی خود ببینید.

دکتر رضایی پور

برای کاهش اضطراب و تشویش، افزایش تمرکز در زمان مطالعه و بهبود کیفیت خواب، باید:

  • مصرف خوراکی‌های زودگوار و لطیف را افزایش‌دهید.
  • در برنامه غذایی‌ روزانه‌تان، شیر همراه کمی عسل را بگنجانید. 
  • به‌منظور افزایش تمرکز و کاهش اضطراب، همراه هروعده صبحانه دوعدد خرما میل‌کنید.

برخی از خوراکی‌های زودگوار و لطیف جهت کاهش اضطراب و تشویش، افزایش تمرکز در زمان مطالعه و بهبود کیفیت خواب عبارتند از:

  • سمنو
  • شیربادام
  • فرنی
  • حریرۀ بادام
  • شله‌زرد 
  • شیربرنج [به‌ویژه اگر با خلال‌بادام باشد] 
  • زردۀ تخم‌مرغ عسلی با کمی دارچین یا زعفران

بهتر است روزانه از مغزهای بونداده و شورنشده که خون‌ساز و انرژی‌زا هستند و به‌طور ویژه قلب، مغز و کبد را تقویت‌می‌کنند، بیشتر میل‌کنید. مانند:

  • بادام 
  • پسته
  • کمی گردو
  • کشمش
  • مویز
  • عناب
  • انجیر
  • توت خشک 

چرا افزایش مصرف خوراکی‌های لطیف و زودگوار در فصل درس و مدرسه بیشتر توصیه‌می‌شود؟ 

چون این مواد غذایی، موجب سنگینی معده نمی‌شوند، تا به‌جای توجه طبیعت بدن به دستگاه گوارش، قوای بدنی بیشتر صرف تمرکز و یادگیری شود.

در فصل امتحانات، از مصرف خوراکی‌های زیر پرهیز کنید:

  • پرهیز از خوراک‌های نفاخ، مانند حبوبات زیاد، انواع کلم، ترب و تربچه، سیر و پیاز خام، سبزی شاهی، به علت ایجاد نفخ گوارشی و اختلال در تمرکز

  • پرهیز از مصرف زیاد غذاهای تری‌بخش مانند ماست، دوغ، خیار و کاهو، به‌خاطر ایجاد کرختی بدن، خواب‌آلودگی، و کاهش قدرت یادگیری

  •  پرهیز از مصرف زیاد نوشیدنی‌های محرّک مانند نوشابه‌های انرژی‌زا، قهوه، نسکافه و چای پررنگ، به‌خاطر اختلال در سیستم عصبی و تمرکز و ایجاد اضطراب

  • پرهیز از پرخوری، باهم‌خوری و برهم‌خوری

  • پرهیز از خوردنی‌های سودازا و غلیظ‌کننده‌های خون

برای افزایش حافظه و تمرکز، بهبود کیفیت خواب و کاهش اضطراب، باید از مصرف خوردنی‌های سودازا و غلیظ‌کننده‌های خون  پرهیزکنید.

دکتر رضایی پور

این خوردنی‌های ممنوع سودازا عبارتند از:

  • غذاهای سرخ‌کرده و چرب 
  • گوشت گاو و گوساله 
  • کله‌پاچه
  • جگر
  • پیتزا، سوسیس و کالباس
  • عدس زیاد، بادنجان، قارچ
  • کنسروها و کمپوت‌ها
  • غذاهای خمیری و لزج مانند ماکارونی و لازانیا و پنیر پیتزا 
  • غذاهای مانده و نان‌های بیات
  • خوردنی‌های خیلی‌ترش یا خیلی‌شور
  • خوردنی‌های محرک چون ادویه تند، انواع سس‌های قرمز، سفید و...

Author : Md Tahmidur Rahman

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Excepturi doloribus unde molestias laborum delectus adipisci, eos repellat in debitis cum impedit numquam, architecto, facilis.

نظرات شما