آغاز به کار رسمی کارگروه میراث مکتوب طب و تاریخ پزشکی

  • 03 شهریور 1401
  • (810 مشاهده)

به‌گزارش روابط‌عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، دومین جلسه کارگروه پایگاه جامع اطلاعات میراث مکتوب طب و تاریخ پزشکی دفتر طب ایرانی و مکمل، در تاریخ یکم شهریورماه 1401 هم‌زمان با زادروز شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا، به‌میزبانی کتابخانه و گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی با حضور دکتر نفیسه حسینی‌یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل، معاونین دفتر و اعضای کارگروه تخصصی میراث مکتوب برگزارشد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، با بیان‌اینکه جلسه امروز که آغازبه‌کار رسمی کارگروه احیای میراث مکتوب دفتر طب ایرانی و مکمل محسوب‌می‌شود، در جوار ملکوتی آقا امام رضا (ع) و در زادروز حکیم ابوعلی سینا و روز پزشک آغازشده‌است، گفت: میراث مکتوب ما، یک سرمایه ارزشمند ملی است که نیازبه حفظ و صیانت دارد، هدف‌از تشکیل این کارگروه نیز احیای میراث مکتوب و ایجاد پایگاه اطلاعاتی درخصوص کتب و نسخ حوزه طب ایرانی است.

دکتر حسینی یکتا افزود: ما در دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به‌عنوان متولی این امر، این پروژه ملی را با جدیت پیش‌می‌بریم.

در این جلسه، اعضای کارگروه که پیشتر طی معرفی‌نامه توسط سازمان‌های ذیربط، به دفتر طب ایرانی و مکمل معرفی‌شده‌بودند، احکام خود را دریافت‌نمودند.

توضیح اینکه خانم دکتر حسینی‌یکتا، طی حکم جداگانه‌ای، دکتر آرمان زرگران، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را به‌سمت دبیر این کارگروه منصوب‌کرد.

در این جلسه، همچنین بر شکل‌گیری یک کنسرسیوم از مراجع ذیربط که در کارگروه نماینده دارند، برای تجمیع و نیز دسترسی‌به منابع طب ایرانی و تاریخ پزشکی، توافق‌شد و محل استقرار دبیرخانه دائمی پایگاه میراث مکتوب و تاریخ پزشکی در دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تعیین‌شد. جزئیات این توافقات و روش اجرایی‌شدن آنها، در جلسات آتی کارگروه بررسی خواهدشد.

گفتنی است، اولین جلسه کارگروه میراث مکتوب روز چهارشنبه 22 تیرماه 1401، به‌میزبانی دفتر طب ایرانی و مکمل در ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزارشد.