اعتراض انجمن علمی طب سنتی ایران، به بیان دیدگاه‏‌های شخصی مخالفت با واکسیناسیون، با جعل عنوان متخصص طب ایرانی

  • 21 آبان 1400
  • (865 مشاهده)

با توجه به شبهاتی که در تمام جوامع، در مورد واکسن کرونا وجود دارد، بیان نظرات موافق و مخالف جهت تنویر افکار عمومی، بسیار مهم و ضروری بوده و لازم است ادامه یابد تا ابعاد مختلف آن روشن شود. اما نکته مهم این است که گفتگو در این خصوص نیاز به کار حرفه‌‏ای و کارشناسی دارد و لازم است دقت شود که در مسیر عوام‌‏زدگی و گفتگوی بدون علم قرار نگیرد.

 متأسفانه در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه‌شب تاریخ 20 آبان ۱۴۰۰، مهمان حضوری مخالف واکسیناسیون، به‌صورت غیرواقعی با عنوان پزشک متخصص طب ایرانی، معرفی شده که با توجه به‌اینکه ایشان تحصیلات دانشگاهی طب ایرانی را ندارند، اطلاق این عنوان به ایشان نادرست و غیرقانونی بوده که البته در طی برنامه، به پزشک عمومی و محقّق طب ایرانی، تغییر کرد! عنوان "محقق طب ایرانی" جدا از اینکه عنوانی نامأنوس و غیررایج است به‌دلیل همجواری با عبارت مخالف واکسیناسیون طبیعتاً این ذهنیت نادرست را در مخاطب ایجادمی‌‏کند که ایشان به‌نمایندگی از جامعه طب ایرانی و همراه با تحقیق در این موضوع خاص سخن می‌‏گویند.


 انجمن علمی طب سنتی به‌نمایندگی از جامعه دانشگاهی متخصصین طب سنتی، در بیانیه و نامه‌های قبلی به‌صورت رسمی، اعلام‌کرده که مخالفتی با واکسیناسیون نداشته و حضور داوطلبانه دانش‌آموختگان و دانشجویان طب سنتی در مراکز تزریق واکسن و فعالیت مستقیم دانشکده‌های طب سنتی به‌عنوان مراکز واکسیناسیون، شاهدی بر این مدعاست.

 لذا پخش ادعای نادرست مخالفت با واکسیناسیون به‌نام این جامعه متخصص، جفای بزرگی در قبال این‌گونه تلاش‌‏هاست. هرچند‌که انجمن علمی طب سنتی ایران، از کم‌مهری‌ها به‌ مردم این سرزمین، به علت نادیده گرفتن کامل طب ایرانی در کمک به درمان بیماران مبتلا به کرونا در طی این پاندمی شکایت دارد، با این حال مخالف هرگونه تبلیغات غیرمستند، برعلیه سیاست‏‌های رسمی بهداشت و درمان کشور می‌باشد.


 هم‌چنین لازم‌به‌ذکر است مرجع قانونی اعلام نظر کارشناسی پزشکان متخصص طب ایرانی، دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا انجمن علمی طب سنتی ایران است. لذا ضمن تشکر از دغدغه‌مندی مسئولین محترم صداوسیما در راستای ارتقای بهداشت و سلامت جامعه، درخواست دارد در زمان استفاده از عناوین حقوقی (متخصص طب ایرانی) استعلامات لازم از این دو نهاد صورت گرفته و با دقت‌نظر بیشتر نسبت به بکاربردن این عناوین به‌خصوص در موارد چالش‌برانگیز اقدام نماید.


 انجمن علمی طب سنتی ایران به نمایندگی از تمامی اعضاء، ضمن احترام به نظرات تخصصی موافق یا مخالف که به‌دور از عوام‌‏زدگی، توسط افراد عالم و صاحب‏‌نظر در حیطه‏‌های مختلف علوم پزشکی، در مقوله واکسیناسیون ابراز می‏‌گردد، هرگونه انتساب دیدگاه‏‌های مخالف واکسیناسیون به جامعه آکادمیک و پزشکان متخصص طب ایرانی را تکذیب‌می‏‌کند.

 

نظرات شما
مطالب مرتبط