مراسم تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید دانشکده طب ایرانی با حضور دکتر قناعتی (سرپرست دانشگاه) برگزار شد.

  • 19 مهر 1400
  • (1290 مشاهده)

مراسم تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید دانشکده طب ایرانی با حضور دکتر قناعتی (سرپرست دانشگاه) برگزار شد. دکتر قناعتی گفت: آشنایی با جایگاه علمی و ظرفیت‌های دانشکده طب ایرانی، من را شگفت‌زده کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده طب ایرانی، مراسم تکریم دکتر حسین رضایی‌زاده (رئیس پیشین دانشکده طب ایرانی) و معارفه دکتر روجا رحیمی (رئیس جدید این دانشکده) با حضور دکتر حسین قناعتی (سرپرست دانشگاه)، دکتر محمدرضا شمس‌اردکانی (استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر نفیسه حسینی یکتا (مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت) و جمعی از استادان، مدیران و معاونان، اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشکده طب ایرانی، روز دوشنبه 18 مهر 1400 در سلامتکده احمدیه دانشکده طب ایرانی برگزار شد.

 

 

 

دکتر قناعتی در ابتدای این مراسم، با بیان این مطلب که هرگونه تغییر و تعویض، با هدف ایجاد تازگی و بهره‌گیری از توانمندی نیروهای تازه انجام‌می‌شود، افزود: هر از چندگاه این خانه‌تکانی‌ها را برای دانشگاه داریم، اما این تحولات به‌معنی نفی عملکردهای پیشین نیست بلکه برای تقویت و امتداد روند گذشته‌است.

رئیس دانشگاه در ادامه افزود: دانشکده طب ایرانی ویژگی خاصی دارد که آن، ارتباط بیشتر با معنویت است و این ویژگی به‌واسطه نگاهی است که طب ایرانی به بزرگان تاریخ طب، مانند ابن‌سینا دارد. در گذشته پایبندی به اخلاق به‌ویژه احترام به بزرگان و معلمان بسیار اهمیت داشت اما متأسفانه این نحوه برخورد در نسل جدید کمرنگ شده‌است. طب ایرانی می‌تواند با نگاه ویژه خود، این سنت‌ها را تقویت و احیاء کند که این امر باعث قوام و استحکام نظام آموزش و جامعه خواهد شد.

دکتر قناعتی در ادامه بیان کرد: اهل مطالعه می‌دانند که میزان نادانسته‌های ما، بسیار بیشتر از دانسته‌های ماست و آن‌چه می‌دانیم نقطه‌ای از دریاست. کسانی که دانسته‌های خود را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند، خود متضرر می‌شوند. من 70 درصد آن‌چه یاد گرفتم، در آموزش و تعامل دانسته‌ها با شاگردانم بوده‌است. علم، سفره احسان الهی است که گسترده شده‌است و اگر ما در مقابل این گستردگی، با خساست عمل‌کنیم شرک انجام‌داده‌ایم و به خدا باور نداریم.

سرپرست دانشگاه، انسان را ترکیبی از عقل، شهوت، غضب و وهم دانست و گفت: پیشنهاد من به شما این‌است که به مضامین و نگاه روانکاوانه طب ایرانی، توجه بیشتری داشته‌باشید و بر این جنبه از طب ایرانی بیشتر تمرکز‌کنید.

دکتر قناعتی در پایان سخنان خود، برای آشنایی بیشتر با دانشکده طب ایرانی ابراز تمایل کرد و گفت: من پیش از ریاست، اشرافی به دانشکده طب ایرانی نداشتم اما در این‌مدت، با این دانشکده و به‌ویژه عملکرد و جایگاه علمی و مقالات آن آشنا شدم و از این جایگاه، شگفت‌زده شدم. توصیه‌می‌کنم که از این ظرفیت‌ها بهره‌ببرید و به‌سمت نظام‌مندی و سازمان‌دهی هرچه بیشتر طب ایرانی، برندسازی در آن و افزایش بهره‌وری اقتصادی با توسعه فعالیت در این حوزه به‌ویژه در سطح بین‌المللی گام‌بردارید.

 

 

دکتر روجا رحیمی، رئیس دانشکده طب ایرانی در ابتدای سخنان خود، هدف از تأسیس دانشکده‌های طب ایرانی را ایجاد بستری آزموده برای ارائه خدمات طب ایرانی و پاسخی علمی برای نیاز جامعه به این دانش بومی عنوان‌کرد.

دکتر رحیمی در ادامه افزود: دانشکده طب ایرانی با همت ستودنی استادانی بزرگ و در رأس آن‌ها، استاد ارجمند دکتر شمس‌اردکانی بنیان گذاشته‌شد و با سکان‌داری دکتر رضایی‌زاده این حرکت عالمانه استمرار پیدا‌کرد. من در این سال‌ها همواره شاهد مجاهدت، تلاش و دلسوزی دکتر رضایی‌زاده در مسیر توسعه دانشکده در عرصه‌های آموزش، پژوهش، درمان و بین‌الملل بودم و ایشان با صبوری، سعه صدر و درایت توانستند دانشکده را در مقابل تمام تهدیدها و طوفان‌ها، ماهرانه حفظ‌کنند.

رئیس دانشکده طب ایرانی در پایان گفت: من مدیون تمام بزرگوارانی هستم که در مسیر اعتلای طب سنتی مجاهدت‌کردند. خدا را شاکرم که فرصت خدمت‌رسانی در عرصه‌ای دیگر در حوزه طب سنتی را پیداکرده‌ام و امیدوارم بتوانم پاسخگوی لطف و اعتماد جناب آقای دکتر قناعتی باشم و دانشکده را با همدلی و همراهی تمام استادان و همکاران در مسیر تعالی پیش‌ببرم.

 

دکتر شمس‌اردکانی در ادامه این مراسم، تلاش و زحمات دکتر رضایی‌زاده را بسیار تأثیرگذار و ستودنی دانست و افزود: مدیریت دانشکده طب ایرانی در مقابل تهدیدها و کارشکنی‌ها، کاری بسیار دشوار بود که دکتر رضایی‌زاده به‌خوبی از پس آن برآمد. بسیار خرسندم که خانم دکتر رحیمی که جایگاه علمی ویژه‌ای هم دارند، این مسیر را ادامه‌خواهند‌داد و بر این نکته تأکید‌دارم که دایره دستاوردهای طب سنتی می‌تواند و باید، بسیار فراتر از محدوده دانشگاه باشد.

 

در ادامه دکتر حسینی یکتا گزارش مختصری از اقدامات دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به دکتر قناعتی ارائه‌کرد و از اجرایی‌شدن آئین‌نامه فعالیت فعالان طب سنتی و دستورالعمل اجرایی ارزیابی خبرگان بدون مدرک در این حوزه در آینده نزدیک خبر‌داد.

 

 

در ادامه این مراسم، دکتر رضایی‌زاده دل‌نوشته‌ای به حسن‌ختام سال‌های ریاست خود بر دانشکده قرائت کرد.

مراسم با پخش کلیپی در بزرگداشت فعالیت‌های دکتر رضایی‌زاده، بیان خاطرات اعضای هیأت‌علمی از سال‌های همکاری و همراهی با دکتر رضایی‌زاده و تقدیم هدایایی به‌رسم یادبود به‌پایان‌رسید.

 

نظرات شما
مطالب مرتبط