انتشار مقاله اثرات مکمل های غذایی و گیاهان دارویی بر قند خون در مجله Critical Reviews in Food Science and Nutrition

  • 23 فروردین 1401
  • (903 مشاهده)

The effects of dietary supplements and natural products targeting glucose levels: an overview


به گزارش روابط‌ عمومی دانشکده طب ایرانی، نتیجه مطالعه مروری اثرات مکمل­‌های غذایی و گیاهان دارویی بر قند خون که حاصل همکاری پژوهشگران دانشکده طب ایرانی و پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با مشارکت دانشگاه نیوساوث ولز استرالیا و علوم‌پزشکی شیراز است، در قالب مقاله‌ای با عنوان «The effects of dietary supplements and natural products targeting glucose levels: an overview» در مجله معتبر 

«Critical Reviews in Food Science and Nutrition» با ایمپکت فکتور بالای ده (Impact Factor=11.1) منتشر شده است.

دیابت ملیتوس از جمله بیماری­های غیرواگیر و شیوع آن در ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان در حال افزایش است. هر چند که داروهای شیمیایی مختلفی با مکانیسم­‌های متفاوت برای کنترل دیابت تجویز می‌­شود؛ اما هنوز شاهد روند افزایشی این بیماری و عوارض ناشی از آن هستیم. در کنار داروهای شیمیایی، اثرات بسیاری از مکمل­‌های غذایی و گیاهان دارویی نیز بر وضعیت گلیسمی مورد مطالعه قرار گرفته است، ولی نتایج آن­ها بر کنترل قند‌خون در برخی موارد متناقض است.

باتوجه‌به تمایل قابل‌توجه مردم به استفاده‌از درمان­‌های کمکی از جمله گیاهان دارویی و مکمل­‌های غذایی در کنار درمان رایج برای کنترل اختلالات متابولیک مانند دیابت و نبود یک پژوهش جامع مبتنی‌بر مطالعات با بالاترین سطح شواهد (مطالعات متاآنالیز) در این‌ زمینه؛ این مطالعه به‌منظور بررسی شواهد علمی دقیق در این زمینه طراحی شده است تا یافته­‌های متاآنالیز اثرات گیاهان دارویی و مکمل‌های غذایی بر روی قند خون بررسی شود.

در این تحقیق گسترده، بیش از ۵۵۰۰ مقاله که بر روی گیاهان دارویی و یا مکمل­‌های غذایی مؤثر بر قند‌خون که به‌شکل مرور سیستماتیک انجام و نتایج آن به‌صورت متاآنالیز ارائه‌ شده بود، ‌بررسی شده است. باتوجه‌به اهداف پژوهش، در نهایت ۹۱ مقاله شرایط ورود را داشتند و برای استخراج اطلاعات به مطالعه وارد شدند. یافته‌­های منتج از این 91 مقاله­ متاآنالیز، که شواهد موجود در زمینه اثرات مکمل‌­های غذایی و گیاهان دارویی را بر قندخون پوشش‌می‌­دهند، به‌دقت و بر اساس اصول علمی در یک مطالعه مروری، مورد ارزیابی، بررسی و جمع­بندی قرار گرفته و گزارش شدند.

این مطالعه نشان‌داده‌است مکمل‌­های غذایی (کروم، روی، بره‌موم) و گیاهان دارویی (آلوئه‌ورا، خارمریم، شنبلیله، دارچین، زنجبیل و گزنه) در کنار درمان رایج می‌توانند سبب کاهش قندخون ناشتا و یا کاهش هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1C) شوند. هرچند اثرات مکمل­‌های غذایی و گیاهی مذکور بر وضعیت قندخون در بیشتر موارد از نظر بالینی قابل‌توجه نبوده است. به‌طورکلی، به‌منظور تصمیم‌­گیری برای اثربخشی این‌گونه از درمان­‌های کمکی برای کنترل قندخون به مطالعات بیشتری نیاز است.

در این پژوهش از دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ دکتر علیرضا حکمت‌اردکانی، دانشجوی PhD طب ایرانی، به‌عنوان نویسنده اول، و دکتر محمدحسین آیتی، دانشیار دانشکده طب ایرانی، و دکتر نازلی نمازی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم؛ به‌عنوان نویسندگان مسئول مشارکت داشتند.

 

لینک مقاله

نظرات شما
مطالب مرتبط