برگزاری نشست مشترک رئيس دانشکده طب ایرانی و رئیس دانشگاه غالب افغانستان

  • 24 آبان 1400
  • (1030 مشاهده)

به‌گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، دکتر عبدالرحمان حمید، رئیس دانشگاه غالب افغانستان به‌همراه دکتر محمدعلی مقیسه، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر در ایران و مدیرعامل بنیاد هلندی دوستی و توسعه روابط علمی، فرهنگی و تجاری ایران و هلند و دبیرکل انجمن علوم و فناوری اویسین فرانسه، روز دوشنبه 24 آبان ماه 1400 از دانشکده طب ایرانی بازدید‌کردند.

در این دیدار، نشست مشترکی با حضور دکتر روجا رحیمی، رئیس دانشکده طب‌ایرانی، دکتر رودابه بهرام سلطانی، معاون بین‌الملل دانشکده، و دکتر حسین رضایی‌زاده، رئیس مرکز رشد فناوری‌طب و داروسازی‌سنتی و فرآورده‌های طبیعی، در ساختمان احمدیه دانشکده برگزار شد.
باتوجه‌به ریشه‌های تاریخی و فرهنگی و زبان مشترکی که ایران و افغانستان دارند، امکان تبادلات علمی و فعالیت‌های مشترک فراهم است. همچنین ایران و افغانستان گیاهان دارویی بومی مشترکی دارند که این حوزه هم می‌تواند زمینه انجام پژوهش‌های مشترک را فراهم‌کند.
دکتر حمید در این دیدار با‌ تأکید‌ بر‌‌اینکه طب‌سنتی در افغانستان در حال‌حاضر در عطاری‌ها و فروشگاه‌های عرضه گیاهان دارویی محدود شده و شکل آکادمیک ندارد، ابراز تمایل‌کرد که دانشگاه غالب در راستای آکادمیک‌کردن این طب به‌عنوان یک‌رشته، از تجربه ایران بهره ببرد.
دانشگاه غالب افغانستان دارای پنج دانشکده است که یکی‌از آن‌ها دانشکده طب معالجوی یا پزشکی است. این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ تأسیس شده است و دو شعبه، در کابل و هرات دارد و بالغ بر هشت‌هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
پس از معرفی توانمندی‌ها و بررسی بسترهای همکاری از سوی دو طرف، مقرر شد گسترش روابط دوجانبه در دستور کار قرار گیرد و از حداکثر ظرفیت‌های دو کشور در راستای فعالیت‌های آموزشی چون برگزاری وبینار، دوره‌های آموزشی آنلاین، دوره‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت و همچنین انجام تحقیقات مشترک استفاده شود.

نظرات شما
مطالب مرتبط