پاتوفیزیولوژی کووید 19 از دیدگاه طب سنتی ایرانی

  • 12 آبان 1401
  • (465 مشاهده)

COVID-19: traditional Persian Medicine (TPM) opinion for pathophysiology

نویسندگان: Assie Jokar, Fateme Ghaffari-Saravi, Samad Jelodar, Marzieh Qaraaty  
منبع: مجله Journal of Current Oncology and Medical Sciences
سال انتشار : 2020

چکیده مقاله

روش انجام:

منابع TPM در قرون چهارم تا سیزدهم هجری با استفاده‌ از کلیدواژه‌های «هوای وبایی» و «حمیات» جستجو‌شد. پایگاه‌های داده (PubMed، PMC، Google Scholar، و Scopus) نیز براساس موارد زیر جستجوشدند: «تب»، «سرفه»، «تنگی نفس»، اتیولوژی، پاتوفیزیولوژی COVID-19. این تحقیق در هفت مرحله انجام‌شده‌است.

خلاصه نتایج:

براساس منابع TPM، بدن انسان از چهار عنصر اصلی خاک، آب، آتش و هوا تشکیل‌شده‌است و ترکیب آنها باعث ایجاد خلط و مزاج می‌شود. غذای خورده‌شده چهار مرحله هضم را طی‌می‌کند تا چهار خلط خون، بلغم، صفرای و سودا در بدن تولید‌شود. تعادل چهار خلط در حفظ سلامت مؤثر است. پزشکان ایرانی بر‌این‌باورند که اصلاح و دوری از عوامل اتیولوژیک بیماری، می‌تواند موجب پیشگیری و درمان همه بیماری گردد. ما سعی‌کردیم توضیح دهیم که طنزها در مواجهه با ویروس کرونا به‌دلیل اختلال عملکرد کبدی و بر‌اساس متون TPM تغییر‌می‌کنند. در این مطالعه بر‌اساس متون TPM نشان‌‌داده‌شد که در مواجهه با ویروس کرونا اخلاط به‌دلیل اختلال عملکرد کبدی تغییر‌می‌کنند.

نتیجه‌گیری:

با‌توجه‌به نتایج پژوهش حاضر، می‌توان روش‌هایی را برای پیشگیری و درمان مؤثر کووید-19 در چارچوب طب ایرانی و بر‌اساس نظر دانشمندان طب ایرانی پیشنهاد‌کرد.

 

لینک مقاله

نظرات شما
مطالب مرتبط