طرز تهیه هلیم در طب سنتی ایرانی

  • 14 آذر 1401
  • (829 مشاهده)
هلیم

دستگاه گوارش انسان در فصول سرد سال، قوی‌تر می‌شود و ما هم برای غلبه بر سرما، نیاز به انرژی بیشتری داریم. به‌همین‌خاطر پدران و مادران خردمند ما، در فصول سرد به خوراک‌های سنگین‌تر و مقوی‌تری چون هلیم، آبگوشت، کباب‌ها و فسنجان روی‌می‌آوردند.

مواد لازم

  1. گندم: ۷ پیمانه، پوست‌کنده خیسانده
  2. بلغور گندم: ۳ لیوان
  3. گوشت گوسفند: ۲۵۰-۳۰۰ گرم
  4. نخود: نیم لیوان
  5. پیاز: ۱ عدد
  6. پودر دارچین، شکر، نمک، کره: به میزان دلخواه

مناسب برای: ۴-۵ نفر

طرز تهیه

گوشت گوسفندی، نخود و پیاز را با اندکی نمک، در ۶ پیمانه آب، روی آتش تیز به‌جوش‌بیاورید و پس‌از جوش‌آمدن، کفِ روی گوشت را بگیرید. سپس حرارت را کم‌کنید، درِ دیگ را ببندید و ۳ ساعت بپزید. گندم را با ۳ لیتر آب، در دیگ جاداری بریزید و با در نیمه‌باز، روی حرارت ملایم ۳ساعت بپزید. آتش باید طوری باشد که ریزجوش بزند، ولی سَرنرود. گاهی آن را هم‌بزنید و هرگاه آب آن کم‌شد، کمی آب‌جوش بیفزایید. گندم پخته‌شده را با گوشت‌کوب برقی یا غذاساز له‌کنید و سپس به دیگ برگردانید.
گوشت را از آب بیرون‌بیاورید؛ اگر استخوان یا رگ و ریشه‌ای دارد، بگیرید؛ سپس آن‌را با گوشت‌کوب (مانند تهیه گوشت‌کوبیده در آبگوشت) بکوبید تا ریش‌ریش شود (چرخ‌نکنید).
گوشت‌کوبیده و آب‌گوشت را بدون نخود در دیگ گندم بریزید و هم‌بزنید تا باز به‌جوش‌بیاید. در پایان، آب و نمک هلیم را اندازه‌کنید و با دارچین و کره آب‌شده نوش‌جان‌کنید.

  • گوشت هلیم (مانند آبگوشت) بهتر است از گردن، سرسینه یا دنده گوسفند انتخاب‌شود و گوشت دنده بهتر است چون پس‌از پختن و کوبیدن، ریش‌ریش می‌شود و هلیم را کش‌می‌آورد.
  • ظرف هلیم را با کره آب‌کرده و دارچین ساییده آرایش‌کنید و همراه با یک ظرف شکر سر سفره بگذارید.

به کوشش: بانو زینب عباسی

منابع:
۱. با برداشتی از کتاب مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز، تألیف نجف دریابندری
۲. سفره اطعمه، تألیف حاج علی‌اکبر کاشانی

 

بعضی هلیم را با نمک می‌خورند، که نمک به کاهش عوارض احتمالی هلیم کمک‌می‌کند‌. البته هردوی این چاشنی‌ها قابل‌توصیه‌اند و هلیم با شکر یا عسل، مقوی‌تر است.

—دکتر ناصر رضایی پور
متخصص طب ایرانی

 

 

  • هلیم چون معمولاً با شکر خورده‌می‌شود، باید کم‌نمک باشد.
  • گوشت را زیاد درنظرنگیرید تا هم هلیم گران تمام‌نشود و هم به‌خاطر چربی و گوشت زیاد، سنگین‌ نباشد.
  • معمولاً گوشت هلیم خانگی را با نخود بارمی‌گذارند تا نخود بوی زُهم گوشت را بگیرد. اگر نخودها را پس‌از پخت، درون هلیم بریزیم، آن را هلیم قزوینی می‌نامند. هلیم بدون نخود هم به هلیم تهرانی معروف‌است.

 

نظرات شما