طرز تهیه رشته‌ پلو با روش طب سنتی ایرانی

  • 29 مهر 1401
  • (860 مشاهده)
رشته‌پلو خوراک سنتی شب چهارشنبه‌ سوری

گفته‌می‌شود رشته‌پلو از غذاهایی است که در چهارشنبه‌سوری یا روز عیدنوروز خورده‌می‌شود تا اگر سررشته کار در سال پیش گم‌شده‌است، در سال آینده به‌دست بیاید.

 این غذا با توجه‌به ترکیبات آن، بسیار مقوّی و کمی سنگین است. بهتر است در خوردن آن زیاده‌روی نشود و افرادی هم که گوارش ضعیفی دارند، احتیاط بیشتری داشته‌باشند. البته بودادن رشته، عوارض آن را تا حد زیادی کم‌می‌کند ولی می‌توان در کنار این غذا از سبزی‌هایی مانند ریحان و جعفری بهره‌برد یا از پودر آویشن شیرازی استفاده‌کرد.

مواد لازم

  1. برنج: 3 پیمانه، خیسانده
  2. رشته‌پلویی: 2 پیمانه، بوداده
  3. گوشت گوسفند: 500 گرم‌، چرخ‌کرده
  4. کشمش پلویی: 1 پیمانه، خیسانده
  5. پیاز: 2 عدد
  6. نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران‌دم‌کرده: به‌میزان لازم

مناسب برای: 4-5 نفر

طرز تهیه

  ابتدا گوشت را با پیاز رنده‌شده، روغن، فلفل، زردچوبه و نمک روی حرارت تفت‌دهید، و پس‌از چنددقیقه مقداری آب بیافزایید تا گوشت‌ بپزد.

برنج را با مقدار لازم نمک و آب، به‌روش چلو خیس‌کنید و پس‌از چندساعت آب آن‌ را خالی‌کرده، داخل دیگی پر از آب در حال جوشیدن، بریزید. رشته‌‌ها را به‌اندازه بند انگشت خردکنید و پس‌از جوشیدن برنج در آب، آن‌ها را داخل دیگ بریزید و با کفگیر، برنج و رشته را یک‌دور آهسته بگردانید تا مخلوط شود. در زمان مناسب، مخلوط برنج و رشته را آب‌کش کنید. نیم‌پیمانه آب و روغن در دیگ داغ‌کنید. می‌توانید نان یا برگ کاهو برای ته‌دیگ قرار دهید، روی آن مخلوط برنج،‌ رشته و گوشت را با کفگیر لایه‌لایه بریزید تا مواد تمام شوند. دیگ را با شعله‌پخش‌کن روی آتش تیز بگذارید. پس از چند دقیقه که برنج دم بالا داد، شعله را کم‌کنید، نیم‌پیمانه دیگر آب، زعفران دم‌کرده و روغن داغ روی برنج بدهید و دم‌کنی بگذارید. پس‌از 45-60 دقیقه (بسته‌به نوع برنج) غذای شما‌ آماده‌است.

رشته پلو سنتی

 می‌توانید کشمش را با کره کمی تفت‌دهید و هنگام دم‌‌کردن، لابه‌لای برنج بریزید و دم‌کنید یا هنگام کشیدن پلو، با پیازداغ روی آن را تزئین‌کنید.

 اگر تمایل‌دارید، می‌توانید گوشت را حذف‌کنید و به‌جای آن از یک پیمانه خرمای هسته‌گرفته، با مقدار بیشتری کشمش استفاده‌کنید.

 به‌یاد داشته باشید همراه با گوشت‌قرمز یا با فاصله‌زمانی کم، بهتراست خرما نخورید، چون مصرف هم‌زمان هر دو باهم سودازا می‌باشد.

—دکتر ناصر رضایی پور
متخصص طب ایرانی

می‌توانید در این غذا از گوشت به‌صورت گوشت قلقلی استفاده‌کنید.

 در آذربایجان به رشته‌پلو برگه‌زردآلو و غِیسی هم افزوده‌می‌شود.

  به کوشش: بانو زینب عباسی

 منبع: کتاب مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز، تألیف نجف دریابندری

 

  • رشته‌پلو گاهی با ماهی‌دودی و خورش‌قیمه هم خورده می‌شود. البته مصرف خوراک‌های فرآوری‌شده مانند گوشت‌های نمک‌سود یا دودی، به‌جهت عوارضی که دارند، اصلاً توصیه‌نمی‌شود.
نظرات شما