تدابیر تندرستی سالمندان به روش طب سنتی (ایرانی)

  • 24 مهر 1400
  • (147 مشاهده)

مزاج افراد پير، مختلف است: یعنی عموم بدن و اعضای اصلی‌شان سرد و خشک است ولی ممکن است در بعضی اعضاء مانند مغز، مفاصل و معده، رطوبات بلغمی انباشته‌باشد. سالمندان، گنجینه‌های بی‌قیمت هر کشورند. به سلامتی‌شان توجه‌کنیم.

مهم‌ترین تدابیر تندرستی در سالمندان:

  • چرب‌کردن روزانه بدن با روغن بنفشه‌بادام یا بادام‌شیرین
  • کاهش حجم و افزایش وعده‌های غذا و پرهیز از غذاهای سودازا و بلغم‌زا و ترشی‌ها به‌ویژه سرکه
  • مصرف غذاهایی چون آبگوشت، شوربا، هلیم گندم، شیر پخته و عسل، زردهٔ تخم‌مرغ عسلی، آبِ گوشت، فرنی، ‌حریره‌بادام، سمنو و نان خوب‌پخته با نمک متوسط
  • مصرف كاهو و دارچین، برگ چغندر، كرفس و تره، انجير تازه و خشك، انگور، مويز، گردو و بادام
  • پرهیزاز خون‌گیری، حجامت و فصد مگر در ضرورتِ شديد
  • پرهیز از گرسنه خوابیدن
  • پرهیز از یبوست و رفع آن با غذاهایی مانند خورش‌مرغ با کلم و چغندر، سوپ‌ِجو ، یا انجیر‌خشکِ جوشانده در آب‌عسل
  • مشت‌ومال و روغن‌مالی معتدل، ورزش منظم متوسط و حمام معتدل

 

Author : Md Tahmidur Rahman

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Excepturi doloribus unde molestias laborum delectus adipisci, eos repellat in debitis cum impedit numquam, architecto, facilis.

نظرات شما