خواص و موارد احتیاط گلابی از دیدگاه طب سنتی ایرانی

  • 01 آبان 1400
  • (2986 مشاهده)

گلابی رسیده شیرین، با طبیعت معتدل مایل به گرمی و تری خود، مقوی قلب و معده، نشاط‌آور و مقوی بدن است و می‌تواند درمان خوبی برای یبوست، به‌ویژه در کودکان، بانوان باردار و سالمندان است.

گلابی یا آمرود، با نام عربی «کمثّری»، گیاهی است از خانوادهٔ گل‌سُرخیان و دستهٔ دانه‌دار، و هم‌خانواده با به، سیب و.... خوب است بدانید که «گلابی» واژه‌ای شیرازی است.

 گلابی حاوی کربوهیدرات و فیبر قابل‌توجهی است ولی پروتئین خیلی‌کمی دارد و همچنین منبع خوبی برای ویتامین‌های گروه ب، ث، اسیدفولیک، آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی است و در درمان فشارخون، بیماری‌های کلیه و التهاب پروستات مؤثر است.

 

افراد سردمزاج و کسانی که معده‌های ضعیف یا سرد دارند، باید از زیاده‌روی در مصرف گلابی خودداری‌کنند چون ممکن است موجب افزایش نفخ، قولنج و دردهای گوارشی شود.

—دکتر ناصر رضایی پور
متخصص طب ایرانی

خواص گلابی:

  • گلابی رسیده، می‌تواند به رفع تشنگی و سوزش مثانه کمک‌کند و از آن، خون خوب و باکیفیتی هم تولیدمی‌شود، که به همین سبب می‌تواند تولید‌کننده شیر با کیفیت در مادران شیرده و همچنین تقویت قوای جنسی گردد.
  •  گلابی می‌تواند درمان خوبی برای یبوست باشد، البته باید این نکته را در نظر داشت که برخی انواع گلابی، قبض بیشتری دارند و می‌تواند در درمان برخی انواع اسهال کمک‌کننده خوبی باشد.
  •  نکته جالب دیگر آنکه گلابی، ضمن رفع خشکی مغز (و مثلاً بهبود خواب در سالمندان و خشک‌مزاجان)، دافع نزله (ترشحات پشت‌حلقی) هم هست، چون اگر حدود نیم تا یک ساعت پس‌از غذا خورده‌شود، می‌تواند با تقویت دهانه بالایی معده، از رسیدن بخارات‌‌ معده به مغز جلوگیری‌کند.

  •  مصلح گلابی مربای زنجبیل و رازیانه است.
نظرات شما