آشنایی با بیماریهای شایع فصل بهار و اصول پاکسازی بهاره

  • 20 مرداد 1402
  • (450 مشاهده)
بیماریهای بهار

ایرانیان، هم‌زمان با خانه‌تکانی منازل در فصل بهار، با تغییر رژیم غذایی، بدن‌شان را نیز خانه‌تکانی‌می‌کرده‌اند. ازاین‌رو توصیه‌شده با تغییر فصل، عادات غذایی خود را با تغییرات آب و هوایی هماهنگ‌کنیم تا بدن بتواند عملیات پاکسازی و دفع مواد زائد را به‌‌خوبی انجام‌دهد و عوارض پیش‌گفته به سراغ‌مان نیاید.

بهترین زمان شروع خانه‌تکانی یا پاکسازی بهاره، در زمان آغاز بهار طبّی، یعنی روزهای پایانی زمستان و روزهای نخست فروردین‌ماه است که آب‌وهوا بهاری می‌شود. اندام‌های هدف در پاکسازی بهاره، کبد، کلیه‌ها و روده‌ها هستند. برای پاکسازی می‌توان از روش‌های سنتی و مرسوم ایجاد لینت‌مزاج، مانند خوردن آش‌های ملیّن یا ماءالشعیر طبی، بهره‌برد یا درصورت توصیه پزشک متخصص طب ایرانی، از داروی مسهل (برای دفع فضولات روده‌ها) یا قی‌کردن (برای پاکسازی معده از بلغم اضافه) یا در میانه فصل بهار، از روش‌های خون‌گیری (برای خارج‌کردن زیادی خلط دم یا خون) استفاده‌کرد.

افرادی که به هیچ‌یک از شیوه‌های پاکسازی اخلاط و سموم بدن عادت‌ندارند نیز باید دقت‌کنند که در فصل بهار، مقدار غذا را نسبت به فصل‌های دیگر کمتر کنند تا مواد زائد و سموم کمتری در بدن‌شان انباشته‌شود.

دکتر رضایی پور

نکات طلایی نوروزی

  • در تعطیلات نوروز، در هنگام سیری، از خوردن هرگونه خوراکی، چه میوه و چه آجیل، خودداری‌کنید. 
  • در دیدوبازدیدهای نوروزی، در زمانی کوتاه چندنوع شیرینی و شکلات، انواع میوه، آجیل و... به شما تعارف‌می‌شود که وسوسه‌تان می‌کند تا درهم‌خوری‌کنید. اراده‌تان را قوی‌کنید و برای سلامت خود اهمیت قائل باشید. اگرچه یک بدن قوی، با یک‌بار درهم‌خوری دچار مشکل نمی‌شود، اما کم‌کم و با تکرار درهم‌خوری، مواد زائد تولیدشده، بار سنگینی برای بدن خواهدشد که بدن از پس دفع آن برنخواهدآمد. 
  • دیدوبازدیدهای نوروزی را مانع پیاده‌روی و ورزش نبینید. حتماً در برنامه روزانه‌تان، ساعاتی را به ورزش و پیاده‌روی در فضاهای دلچسب طبیعی اختصاص‌دهید. 
  • مراقب‌باشید که تعطیلات طولانی باعث به‌هم‌خوردن ساعت خواب‌تان نشود. دیدوبازدیدها را طوری تنظیم‌کنید که بتوانید یکی‌دوساعت پیش‌از نیمه‌شب بخوابید و صبح زود بیدارشوید تا ساعت بیولوژیک بدن‌تان، مانند گذشته دقیق عمل‌کند. پژوهش‌ها نشان‌داده‌اند دیرخوابیدن، از عوامل مهم ایجاد اختلال در عملکرد کبد، چاقی و حتی برخی سرطان‌هاست.

 

درمان‌های ساده برای مشکلات شایع

انواع حساسیت‌ و آلرژی‌ فصلی

اگر با آغاز فصل بهار، دچار حساسیت‌ و انواع آلرژی‌ فصلی می‌شوید، به‌مدت 3روز، تنها از ماءالشعیر طبی سنتی استفاده‌کنید و در این مدت، غذای دیگری نخورید. در پایان این رژیم غذایی سه‌روزه نیز، بهتر است تا چندروز از سبزی‌های پخته کم‌حجم و بدون ادویه  به‌عنوان غذا استفاده‌کنید.

خارش گلو

برای درمان این عارضه حساسیت‌های فصلی، می‌توانید چندگرم گل بنفشه و شکرتیغال (حدود یک قاشق غذاخوری از هرکدام) را در دولیوان آب ریخته، روی حرارت ملایم بجوشانید تا یک‌لیوان آن باقی‌بماند. سپس آن را صاف‌کرده، شب پیش‌از خواب میل‌کنید. افرادی که خارش گلوی‌ خیلی‌زیاد دارند، می‌توانند صبح ناشتا نیز یک لیوان دیگر از این دم‌نوش گیاهی بنوشند.

عطسه بهاره

برای درمان عطسه‌های زیاد ناشی از حساسیت فصلی، می‌توانید درون حفره‌های بینی و روی پیشانی خود را روزی دوبار، ابتدا شستشودهید و سپس با روغن بنفشه چرب‌کنید. همچنین لازم است مصرف انواع ادویه، غذاهای سرخ‌کردنی، شکلات و قهوه را در فصل بهار به حداقل برسانید.

بیماری‌های ویروسی کودکان

ازآنجاکه کودکان در مقایسه با بزرگسالان، سیستم ایمنی و مزاج ضعیف‌تری دارند، پاکسازی بهاره و رعایت تدابیر طبی ویژه فصل بهار، در آنها ضرورت بیشتری پیدامی‌کند. این تدابیر کمک‌می‌کند حتی اگر کودکان در کنار افراد مبتلا به بیماری‌های ویروسی چون آبله‌مرغان، اوریون، سرخک و سرخجه، قرارگیرند یا بیمار نشوند یا دست‌کم یک بیماری آرام و کم‌دردسر را پشت‌سر بگذارند. به والدین توصیه‌می‌کنیم در این فصل، به کودکان‌شان غذاهای پرادویه ندهند و آنها را از مصرف ترشی، غذاهای محرک و خوراکی‌هایی که طبیعت خیلی‌سرد یا خیلی‌گرم دارند، دور نگه‌دارند. علاوه‌براین مراقب باشند که کودکان دلبندشان، دچار یبوست نشوند؛ برای این هدف، می‌توان از آلوبخارا و تمرهندی در غذاهای کودکان بهره‌برد.
پرهیز از خستگی زیاد، قرارگرفتن در معرض آفتاب و گردوغبار، پرهیز از گرما، و خنک‌کردن هوای خانه، پرهیز از حمام گرم و درازمدت، و شست‌وشوی بدن با آب خنک یا ولرم، بوییدن بوهای خنک مانند کافور و صندل، پاشیدن و اسپری‌کردن گلاب در فضا، مصرف گشنیز تازه همراه غذا، خوردن عناب در میان روز و شربت سکنجبین ساده، شربت انار و شربت ریواس به عنوان نوشیدنی روزانه، نوشیدن ماءالشعیر طبی شیرین‌شده با کمی شکر،‌ و مالیدن روغن بنفشه روی ضایعات پوستی نیز در بهبود زودتر این بیماری‌ها مؤثر است.

خارش پوست

خوردن گیاه خرفه به‌عنوان سبزی‌خوردن در وعده‌های غذایی، تأثیر بسیارزیادی در درمان خارش‌های فصل بهار و ازبین‌رفتن تلخی دهان در این فصل دارد. نوشیدن آب این سبزی نیز در کنار استفاده موضعی از روغن بنفشه‌بادام، در کاهش عوارض و خارش‌های ناشی از حساسیت‌های فصلی بسیارمؤثر است. 

فشار خون

افراد مستعد افزایش فشار خون، با زیاده‌روی در مصرف شوری‌ها، مانند آجیل شور عید و شیرینی‌ها، حتی شیرینی‌های طبیعی مانند شیره انگور، عسل، خرما و شیرۀ خرما، دچار پرفشاری خون می‌شوند که می‌تواند موجب سردرد و سنگینی سر، سرخی چشم‌ها و صورت، خواب‌آلودگی، صدای اضافه گوش‌ها و... شود.
چنین افرادی، به‌ویژه اگر چاق و پرخون هم باشند، باید در فصل بهار از مصرف زیاد شوری‌ها و شیرینی‌ها پرهیزکنند و به خوراک‌های خود چاشنی‌های ملایم ترش، مانند آب‌لیموی تازه، آب یا رب نارنج، رب انار، زرشک، آلو و آلبالوی خشک، برگۀ زردآلوی ملس،  و لواشک‌های ترش طبیعی بیفزایند.
 

روش پاکسازی با ماءالشعیر طبیعی

ویدیوی تهیه ماءالشعیر طبی

دانلود ویدیوی ماءالشعیر طبی

نظرات شما