درست کردن رنگ موی طبیعی و بی‌ ضرر به روش طب سنتی ایرانی

  • 10 آبان 1400
  • (2158 مشاهده)

یکی از شایع‌ترین امور ساده و پیش‌پاافتاده ولی بسیار تهدیدکننده سلامتی در بانوان، رنگ‌کردن موهاست.

بانوان گرامی باید بدانند که ماده‌ای که بر سر می‌گذارند، می‌تواند حتی بر احشای داخلی بدن اثربگذارد! تا جایی که داروهایی در طب ایرانی هست که مثلاً برای تنظیم عملکرد رحم، روی سر بیمار گذاشته‌می‌شوند. حال باید پرسید، اثر ماده‌ای شیمیایی و سمّی با اثرات احتمالی مخرّب و سمّی، بر مغز، این عضو شریف و لطیف یا مثلاً چشم‌ها یا اعصاب چگونه است؟!

شخصاً همه اطرافیان و مراجعانم را به رنگ‌نکردن موها دعوت‌کرده‌ام و بارها از عزیزان خواسته‌ام نگرش خود را نسبت به مفاهیمی چون "زیبایی" و "پیری و جوانی" تغییردهند.
به گمان من، هر تار موی سفید یک بانو (یا آقا) نشانی از زحمت، رنج، تلاش، مقاومت و بلوغ است و بس نادرست و شاید حتی بی‌سلیقگی است که سپیدی موها را نشانه صرف پیری یا زشتی بدانیم.
 

به‌تبع آنچه گفتم، یکی از پرسش‌های معمول بانوان گرامی این است که از چه رنگ موی طبیعی می‌توانند استفاده‌کنند. رنگ موی ترکیبی زیر را که چندسالی پیش از همکار دانشمندم، سرکار خانم دکتر شیربیگی آموخته‌ام، چندباری در بیماران آزموده‌ام و به شهادت بانوان گرامی، هم موجب آثار درمانی چون: کاهش ریزش مو، تقویت پیاز موها، رفع خشکی پوست سر و موها، رفع شوره سر و مانند این‌ها می‌شود و هم رنگ بلوطی زیبایی می‌آفریند که برای بسیاری دلخواه است.

 

مواد لازم:

  1.  زرده تخم مرغ رسمی: یک عدد
  2.  روغن کنجد: یک قاشق غذاخوری
  3.  روغن سیاهدانه: یک قاشق غذاخوری
  4.  حنا: یک قاشق غذاخوری
  5.  وَسمِه: نصف قاشق غذاخوری
  6.  پودر میخک: یک قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه:

ابتدا حنا را در آب خوب بخیسانید تا مانند ماست نرم‌شود. سپس وسمه را کم‌کم بیفزایید و هم‌بزنید و وقتی یکدست شد، بقیه مواد را بیفزایید.
ترکیب حاصل را به همه موها تا کف سر بمالید و سر را با کلاه رنگ بپوشانید و بگذارید دست‌کم 4 ساعت روی سر بماند.

 

نظرات شما