آیا حجامت جوش‌های پوستی را درمان‌می‌کند؟

  • 23 فروردین 1401
  • (887 مشاهده)

از این روش درمانی پرفایده در بسیاری از بیماری‌های پوست مانند خارش، کهیر، اگزما و آکنه استفاده‌می‌شود؛

اما باید بدانیم که اگرچه تأثیر قابل‌توجه حجامت (مثلاً حجامت زیر چانه) یا زالودرمانی، در درمان برخی مشکلات پوستی چون جوش‌ها و آکنه و... تردیدناپذیر است اما در این میان، دو نکته اساسی شایان‌توجه است: نخست آنکه در به‌کارگیری انواع روش‌های درمانی، از تدابیر غذایی تا تجویز داروهای خوراکی و موضعی و همچنین اعمال یداوی  باید به نکات مختلفی در جسم و روح بیمار، هزینه درمان، عوارض احتمالی و حواشی درمان و... توجه‌کرد و یک درمان خاص را نمی‌توان برای همه افرادی که مشکلی به‌ظاهریکسان (مانند جوش‌های پوستی) دارند، توصیه‌کرد؛ و دوم آنکه اگر کسی اصول درست‌خوابیدن را رعایت نکند و دیر بخوابد و دیر بیدار شود، در طول روز بخوابد یا کم‌خوابی زیادی را تحمل‌کند، بی‌تردید پوستی بدرنگ، تیره و ناشفاف خواهد داشت؛ اگر فردی غذاهای نامناسبی چون سوسیس و کالباس، سس‌ها، گوشت گاو، کنسروها و کمپوت‌ها، مواد غلیظی چون سیب‌زمینی، ماکارونی و قارچ و... را زیاد بخورد، قطعاً دچار مشکلات پوستی چون تیرگی‌ها و جوش‌های مختلف پوستی می‌شود؛ یا اگر کسی فعالیت بدنی و ورزش مناسب روزانه نداشته‌باشد، به علت اختلال در تحلیل و دفع مواد زائد پوستی، دچار مشکلات پوستی خواهدبود. همچنین لازم است بدانید درمان یبوست یا اختلالات قاعدگی، همیشه بر درمان مشکلات پوستی افراد، تقدم دارد.

در چنین شرایطی و درصورت عدم‌رعایت اصول اولیه سلامت بدن و پوست، توسّل به هرگونه روش درمانی، از پمادهای پوستی و کورتون‌ها و لیزردرمانی‌ها تا درمان‌های گیاهی و حجامت و زالودرمانی، خطاست و شما را به بیراهه می‌برد.

دکتر رضایی پور

آیا جای حجامت روی پوست باقی‌می‌ماند؟

در زمان تیغ‌زدن برای حجامت، از روش‌های مختلفی استفاده‌می‌شود. تیغ را می‌توان عمودی یا با زاویه زد که برحسب وضع شخص، یعنی چاقی و لاغری، کودکی و سالمندی، نوع بیماری و همچنین موضع حجامت، متفاوت است و براساس تجربه پزشک یا فرد حجامت‌کننده، ممکن است تیغ، بسیارسطحی، سطحی، یا عمقی زده‌شود. روشن است که اگر حجامت، اصولی، ظریف و توسط پزشک باتجربه انجام‌شود، هرگز اثری از آن به‌جای‌نمی‌ماند. البته گروهی از افراد، ویژگی پوستی خاصی دارند که حتی زخم‌های سطحی و ظریف هم روی پوست آنها اثر به‌جامی‌گذارد. انتخاب تیغ درست، زاویه و عمق درست زخم و خراش‌های پوستی و همچنین پانسمان‌های پس‌از حجامت، مانند پانسمان شیر یا عسل، می‌تواند از به‌جاماندن آثار پوستی جلوگیری‌کند.
برای آنکه جای زخم حجامت باقی‌نماند، می‌توانید سه‌شب متوالی پیش‌از خواب، به مدت ۳ دقیقه، پنبه‌ای را به شیر پاستوریزه آغشته‌کرده، روی زخم‌ها بزنید یا محل حجامت را روزی دومرتبه با لایه‌ای از عسل پانسمان‌کنید.

 

نظرات شما