اصول آمادگی پیش‌از حجامت

  • 24 فروردین 1401
  • (1246 مشاهده)

قبل از انجام حجامت تر، رعایت یک‌سری اصول الزامیست.

اصول آمادگی پیش‌از حجامت عبارتند از:

1) حمام:

به‌طورکلی نباید دو «استفراغ» یا روش پاک‌سازی را با فاصله کم انجام‌داد. پس بلافاصله پیش‌از حجامت، نباید حمام طولانی داشت  یا از استخر و سونا استفاده‌نمود. واضح است که حجامت در حمام و نیز بلافاصله پس‌از حمام،‌ مجاز نیست؛ مگر در کسی که خون او غلیظ باشد که دراین‌صورت، در شرایط خاصی به او توصیه‌می‌شود به حمام برود تا با ماندن در حمام و تأثیر بخار آب گرم، خون وی کمی رقیق‌تر شود، سپس تا یک ساعت پس‌از حمام استراحت‌کند و بعد، حجامت‌نماید.

2) غذاخوردن:
  • الف) حجامت در زمان گرسنگی: خالی‌بودن معده در زمان انجام حجامت، باعث ریختن صفرا به آن و ایجاد ضعف و بیماری‌های صفراوی می‌شود. همچنین این کار باعث‌می‌شود اخلاط و مواد خوب بدن، به‌جای اخلاط و مواد غلیظ و تباه خارج‌‌شوند. پس هیچ‌گاه با شکم گرسنه حجامت‌نکنید.
  • ب) حجامت در زمان سیری: حجامت بلافاصله پس‌از خوردن و پیش‌از هضم غذا، باعث جذب مواد ناآماده و هضم‌نشده به سوی عضو موردحجامت شده و ایجاد بیماری‌هایی چون بعضی مشکلات و لک‌های پوستی می‌کند. همچنین در متون معتبر پزشکی پارسی تأکیدشده که از هشت‌ساعت پیش‌از حجامت، غذاهای سردمزاج، به‌ویژه تخم‌مرغ و ماهی میل‌نشود. چنان‌که در آرای بوعلی و رازی هم آمده، خوردن تخم‌مرغ، پیش و پس‌از حجامت، ممکن است موجب «لقوه» یا فلج عضله صورت شود.
3) نزدیکی جنسی:

بین نزدیکی جنسی تا حجامت، دست‌کم باید 12 ساعت فاصله باشد.

4) مصرف دخانیات:

تا جای ممکن از دوازده‌ساعت پیش‌از حجامت، هیچ‌گونه دخانیاتی (سیگار، قهوه، آدامس، چای، نوشابه و...) مصرف‌نکنید.

5) ابتلا به بیماری‌های خاص:

حتماً پزشک‌تان را از سابقه پزشکی خود و ابتلای احتمالی به هر بیماری‌ای آگاه‌سازید. روشن است که ابتلا یا شک ابتلا به اختلالات انعقادی و مصرف داروهای رقیق‌کننده خون یا بیماری‌هایی چون ایدز، هپاتیت و دیگر بیماری‌هایی که از راه خون منتقل‌می‌شوند، در این مورد بسیارمهم است. همچنین اگر اهدای خون به هر علتی برای شما ممنوع شده‌است، لازم است پزشک خود را مطّلع‌سازید.

دکتر رضایی پور
نظرات شما