وزیر بهداشت: طب ایرانی از افتخارات ملی و هویت ساز است

  • 05 بهمن 1401
  • (97 مشاهده)
طب ایرانی هویت ساز

به‌گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، مراسم اختتامیه سومین جشنواره طب ایرانی به‌همت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با حضور دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، دکتر فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، دکتر نفیسه حسینی‌یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و دبیر جشنواره، دکتر روجا رحیمی، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیرعلمی جشنواره، اساتید، دانشجویان و متخصصان حوزه طب ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی، روز سه‌شنبه 4 بهمن ماه 1401 در سالن همایش بیمارستان قلب شهیدرجایی تهران (هتل قلب) برگزارشد.

دکتر عین‌اللهی در این مراسم، باتأکیدبر اهمیت سلامت جامعه، گفت: برای حفظ سلامت راهکارهای مختلفی ارائه‌می‌شود اما هیچ‌کدام به‌صورت مطلق جوابگوی درمان بیماران نبوده است. در طول تاریخ پیشرفت‌های بسیاری در حوزه درمان صورت‌گرفته اما بسیاری موارد ناشناخته مانده است.

وزیر بهداشت در ادامه باتأکیدبر لزوم رویکرد چندبعدی در حوزه سلامت، افزود: علم پزشکی نوین همواره مبتنی‌بر درمان دارویی بوده و بزرگترین تجارت دنیا بعداز نفت، دارو است. اما امروزه علم پزشکی به‌دنبال کشف راه‌های جدید در درمان است. رویکردهای همه‌جانبه‌گرا و عدم مطلق‌گرایی، راهکاری مفید برای بهره‌گیری از تمام امکانات در حوزه سلامت به‌شمارمی‌رود. استفاده‌از طب‌های سنتی و مکمل یکی‌از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند برای رسیدن به این هدف ما را یاری‌کند.

دکتر عین‌اللهی درادامه بر ضرورت پیشگیری‌از بیماری‌ها تأکیدکرد و گفت: رویکرد طب ایرانی به‌مقوله پیشگیری‌از بیماری‌ها و اصلاح سبک زندگی، بسیار مهم است و می‌بایست این تغییر در سبک زندگی به‌ویژه درخصوص تغذیه در جامعه نهادینه‌شود.

وزیر بهداشت درهمین‌رابطه ایجاد زنگ سلامت و گنجاندن کتاب سلامت با تأکیدبر سبک زندگی را در برنامه درسی دانش‌آموزان پیشنهادکرد.

دکتر عین‌اللهی در ادامه گفت: طب ایرانی میراثی گرانبها از نیاکان ماست که با سابقه چندهزار ساله به‌ما رسیده است. عامل رشد هر کشور هویت آن است و طب ایرانی، هویتی قوی برای ماست و جای خوشحالی است که فعالان حوزه طب ایرانی توانستند این طب را به‌عنوان یکی‌از مکاتب طبی جهان مطرح‌کنند.  

وزیر بهداشت در پایان، اجرای فاز اول ادغام طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت، کسب رتبه چهارم دنیا در تولید دانش در حوزه طب ایرانی، حمایت از تولید داروهای سنتی با رویکرد علمی، رونمایی از دارونامه فرآورده‌های طبیعی و سنتی، تشکیل کمیته گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی در معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، تدوین 22 راهنمای بالینی طب ایرانی، تصویب پوشش بیمه‌ای ویزیت متخصصان طب ایرانی، و ثبت طب ایرانی در درخت­واره دانش جهان را به‌عنوان دستاوردهای حوزه طب ایرانی در سال گذشته برشمرد.              

در ادامه این مراسم، دکتر نوری، بر لزوم پاسداری از طب ایرانی به‌عنوان یک میراث فرهنگی تأکیدکرد و گفت: جشنواره طب ایرانی تأکیدی است بر آنچه مقام معظم رهبری از هویت درنظر دارند. این طب هم اصالت دارد و هم برمبنای تجربه شکل گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه طرح نهضت سواد سلامت آموزی را گامی مهم برای فرهنگ‌سازی نسل آینده دانست و آشنایی دانش‌آموزان با طب ایرانی را اقدامی ارزشمند برای پیوند آنها با فرهنگ و هویت ایرانی برشمرد.

دکتر حسینی‌یکتا در ادامه این مراسم، هدف از برگزاری جشنواره طب ایرانی را معرفی ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در این حوزه به‌منظور بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها در تمامی محورهای توسعه کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد که باتوجه‌به سند تحول دولت مردمی در دولت سیزدهم که توسعه حوزه طب ایرانی و استفاده‌از ظرفیت‌های آن مورد تأکید ویژه قرارگرفته‌است، اقدامات مؤثرتر و کارآمدتری در این حوزه انجام‌شود.     

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در ادامه گزارشی از اقداماتی که در یک‌سال گذشته در حوزه طب ایرانی انجام‌شده‌است، ارائه‌کرد.

تسهیل در راه‌اندازی دانشکده‌های طب ایرانی، راه‌اندازی دبیرخانه طب ایرانی و مکمل در نظام پزشکی، راه‌اندازی کارگروه احیای میراث مکتوب، و تشکیل کمیته مشترک گردشگری و طب ایرانی برخی‌از اقدامات صورت‌گرفته‌است.

دبیر سومین جشنواره طب ایرانی همچنین از طرح نهضت سواد سلامت‌آموزی رونمایی‌کرد. این طرح با همکاری متخصصان و اندیشمندان حوزه طب ایرانی و وزارت آموزش و پرورش، با هدف آموزش نکات کلیدی اصلاح سبک زندگی با زبانی آسان‌فهم به دانش‌آموزان، معلمان و اولیا به‌طور آزمایشی در تهران آغازخواهدشد.

در این مراسم همچنین دکتر رحیمی گزارشی از فرآیند اجرایی سومین جشنواره طب ایرانی ارائه‌کرد.

دبیر علمی جشنواره، ضمن معرفی بخش‌ها و محورهای جشنواره، تفاوت‌های جشنواره سوم با دوره‌های پیشین را اختصاص بخش ویژه دانش‌آموزی و بخش ویژه جوانی جمعیت عنوان‌کرد که به‌ویژه در بخش دانش‌آموزی بسیار مورد استقبال قرار‌ گرفته‌ است.

دکتر رحیمی همچنین فرآیند داوری جشنواره و انتخاب برگزیدگان را شرح‌داد و با اعلام افزایش سه‌و‌نیم برابری شرکت‌کنندگان در جشنواره سوم، ابرازامیدواری‌کرد که جشنواره در سال‌های آینده هرچه باشکوه‌تر برگزارشود.

در این مراسم یاد و خاطره استاد فقید دکتر غلامرضا امین گرامی داشته‌شد و چهره‌نگاره‌ای از ایشان که استاد یوسف نوروزی در حین برگزاری جشنواره ترسیم‌کرد، به دکتر محسن امین، فرزند استاد تقدیم‌شد.

در پایان این مراسم برگزیدگان حوزه‌های مختلف معرفی‌شدند.

دکتر روجا رحیمی به‌عنوان استاد برتر، دکتر فاطمه نجات‌بخش به‌عنوان فناور برگزیده نرم‌افزار و هوش مصنوعی، دکتر محمد تحویل‌زاده، مسئول فنی داروخانه سلامتکده احمدیه به‌عنوان مرکز برتر عرضه فرآورده‌های طبیعی و سنتی، دکتر ریحانه علی‌پور به‌عنوان دانشجوی برتر رشته طب ایرانی، دکتر نیوشا اسماعیل‌زاده به‌عنوان دانشجوی برتر رشته داروسازی سنتی، و کامران محلوجی‌کرمانشاهی به‌عنوان دانشجوی برتر رشته تاریخ پزشکی برگزیده‌شدند.       

نظرات شما
مطالب مرتبط