رئیس دانشگاه سبطین عراق از دانشکده طب ایرانی بازدید کرد

  • 17 اسفند 1400
  • (1085 مشاهده)

دکتر ستار جبار الساعدی گفت: استفاده از تجربه دانشکده طب ایرانی می‌تواند برای آکادمیک‌سازی طب سنتی در عراق راهگشا باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده طب ایرانی، دکتر ستار جبار الساعدی، رئیس دانشگاه سبطین عراق و هیئت همراه، روز سه‌شنبه 17 اسفند 1400 از دانشکده طب ایرانی بازدید‌کردند.
در این بازدید، نشستی با حضور دکتر محمدحسین آیتی؛ معاون بین‌الملل دانشگاه‌، دکتر روجا رحیمی؛ رئیس دانشکده طب ایرانی، دکتر لیلا شیربیگی؛ معاون آموزشی، و دکتر رودابه بهرام‌سلطانی؛ معاون بین‌الملل دانشکده برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر رحیمی، ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از حضور هیئت عراقی در دانشکده طب ایرانی، دانشکده طب ایرانی را دانشکده‌ای جوان خواند و پیرامون تأسیس دانشکده و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آن سخن گفت.

در ادامه دکتر بهرام‌سلطانی، پس‌از بیان مختصری از پیشینه طب سنتی ایران، به معرفی دانشکده طب ایرانی پرداخت.

معاون بین‌الملل دانشکده، درخصوص تاریخچه تأسیس دانشکده سخن گفت و پیرامون دپارتمان‌های دانشکده، آزمایشگاه و سلامتکده‌های دانشکده توضیحاتی ارائه‌کرد.
وی در ادامه، مجله انگلیسی زبان دانشکده را معرفی‌کرد و فعالیت‌های پیشین حوزه بین‌الملل دانشکده ازجمله برگزاری دوره‌های بین‌المللی و همکاری‌های مشترک با سایر کشورها را شرح‌داد.

دکتر بهرام‌سلطانی در ادامه از دستاوردهای دانشکده در قالب همکاری در تألیف کتاب‌های منتشرشده توسط انتشارات معتبر بین‌المللی، و همچنین تولید محصولات دانش‌بنیان توسط شرکت‌های وابسته‌به مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده‌های طبیعی سخن گفت.

در ادامه جلسه، دکتر الساعدی با بیان این‌ مطلب که در عراق نیز مانند ایران، طب سنتی وجود دارد اما آکادمیک نشده و تنها در سطح کاربرد عمومی باقی مانده، ابراز تمایل‌کرد که از تجربه دانشکده طب ایرانی در این حوزه برای آکادمیک‌سازی طب سنتی در عراق استفاده شود.

رئیس دانشگاه سبطین و همراهان وی، در ادامه درباره روند تولید و عرضه داروهای گیاهی در ایران، میزان کثرت متخصصین طب سنتی و فارغ‌التحصیلان این رشته، چگونگی تقابل طب سنتی و طب نوین در ایران، مطالعات تخصصی طب ایرانی در زمینه بیماری‌هایی چون سرطان، بیماری های پوستی، اوتیسم و... و چگونگی سنجش اثربخشی و ایمنی داروهای گیاهی، پرسش‌هایی مطرح‌کردند که توسط طرف‌های ایرانی حاضر در جلسه به‌تفصیل پاسخ‌داده‌شد.

مطالب مرتبط