بررسی میزان مصرف گیاهان دارویی و فرآورده‌های دارویی گیاهی در زمان شیوع کووید-‌۱۹ در داوطلبان ایرانی

  • 04 اسفند 1401
  • (287 مشاهده)
مصرف گیاهان دارویی

Evaluation of medicinal plants and herbal products used in Iranian volunteers during the Covid-19 outbreak

نویسندگان: فرید دباغیان، مریم حسن‌پور، سامان معروفی‌زاده، علیرضا خوشدل، نفیسه حسینی‌یکتا، مهناز خانوی
منبع: مجله Journal of Islamic and Iranian Traditional Medicine
سال انتشار : ۱۳۹۹ (۲۰۲۰)

چکیده مقاله

روش انجام:

این مطالعه مقطعی مبتنی‌‏بر وب بر روی ۲۹۸ فرد در ایران، بین ۲۶ تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ انجام‌شد. داده‌ها از طریق پرسشنامه آنلاین از طریق رسانه‌های اجتماعی مانند واتس‌اپ و تلگرام جمع‌آوری‌شد. به‌منظور بررسی‌های آماری از مدل‌های رگرسیون لجستیک ساده و چندگانه استفاده و نتایج این روش‌ها به‌صورت نسبت شانس (OR) و فواصل اطمینان ۹۵ درصد نشان‌داده‌شد.

خلاصه نتایج:

میزان استفاده از گیاهان دارویی و داروهای طبیعی در این مطالعه برابر با ۵۰.۳ درصد بود. نتایج نشان داد، افرادی‌که اعضای خانواده، دوستان و آشنایان آنها به کووید-۱۹ مبتلا بودند (۲/۹۶ – ۱/۰۱ :CI ۹۵ درصد، ۱/۷۲=OR) بیشتراز سایرین از گیاهان دارویی و داروهای طبیعی استفاده‌می‌کردند. بیشترین میزان استفاده از گیاهان دارویی به‌ترتیب مربوط‌به گیاهان آویشن، زنجبیل، دارچین، بابونه و پونه‌کوهی بود.

نتیجه‌گیری:

باتوجه‌به اعتماد و علاقه حداقل نیمی‌از مردم جامعه به استفاده‌ از گیاهان دارویی و فرآورده‌های مرتبط خصوصاً در پیشگیری و درمان کووید-۱۹، برای استفادۀ درست از این داروها در جامعه، به‏‌نظرمی‏‌رسد اتخاذ سیاست‏‌هایی به‏‌منظور اطلاع‌‏رسانی صحیح در مورد نحوه مصرف، عوارض و تداخلات احتمالی و راه‏‌های کسب اطلاعات معتبر در زمینه گیاهان دارویی و داروهای طبیعی در زمان این بیماری ضروری است.

لینک مقاله

نظرات شما
مطالب مرتبط