چگونه طب ایرانی (طب سنتی ایرانی) می تواند در کنترل کووید-19 موثر باشد؟

  • 03 شهریور 1401
  • (415 مشاهده)

?How Can Persian Medicine (Traditional Iranian Medicine) Be Effective to Control COVID-19

نویسندگان: Marzieh‌Beygom Siahpoosh
منبع: مجله Traditional and Integrative Medicine (Scopus)
سال انتشار : 2020

چکیده مقاله

روش انجام:

این مقاله از نوع نامه به سردبیر می‌باشد.

خلاصه نتایج:

برای کنترل شرایط اپیدمی، راه های پیشگیری بسیار مهم است، به ویژه زمانی که درمان موثری مانند اپیدمی COVID-19 در کل جهان و ایران نه کشف شده و نه در دسترس است. بنابراین برای کنترل این بیماری استفاده از هر یک از پتانسیل‌هایی که ممکن است مفید باشد و مضرات شناخته شده‌ای نداشته باشد منطقی به نظر می‌رسد.  در طب ایرانی، گرمای ذاتی به عنوان عاملی ضروری برای انجام وظایف همه اعضای بدن معرفی شده است. از یک طرف، افراد پرخطر برای بیماری کووید-19 از جمله سالمندان و افرادی که دارای بیماری های مزمن پزشکی جدی مانند "بیماری قلبی"، "دیابت" و "بیماری های ریوی" هستند کسانی هستند که حرارت ذاتی آنها ضعیف شده است. بنابراین، ضعف گرمای ذاتی می تواند عاملی برای ابتلا به بیماری کووید-19 باشد. از سوی دیگر، تظاهرات التهاب ریه در یافته های رادیوگرافی حتی در بین افراد بدون علامت و با تست RT-PCR مثبت نشان داده شده است. تجمع سلول های التهابی، آسیب آلوئولی با ترشحات فیبرومیکسوئید سلولی، تشکیل ممبران هیالین و ادم ریوی در کالبد شکافی یافت شده است. در منابع طب ایرانی، یکی از علل جدی سرفه و تنگی نفس، تجمع برخی مواد غلیظ و چسبناک در ریه ها است. بنابراین، اگر دارو یا یک روش درمانی که گرمای ذاتی را تقویت کند و همچنین التهاب و تورم ریه را کاهش دهد، برای پیشگیری از پیشرفت بیماری مفید خواهد بود. زعفران یک گیاه بومی در ایران است که در طب ایرانی به عنوان مقوی قلب، ریه و حرارت ذاتی معرفی می شود. ماءالعسل یک عامل پاک کننده ریه در بسیاری از بیماری های تنفسی است. بنابراین ترکیب ساده عسل و زعفران می تواند توصیه مناسبی برای این بیماری باشد. در تمام بیمارانی که از تنگی نفس رنج می‌برند، درمان یبوست ضروری است که از گل سرخ می‌توان استفاده کرد. به طور کلی، برای استفاده از طب ایرانی در درمان بیماری، حداقل سه نکته وجود دارد:

  1. اصلاح سبک زندگی: کاهش مقدار غذا، پرهیز از خوردن زیاد و پرهیز از غذاهای غیرقابل هضم مانند ماکارونی از دستورات تغذیه ای است. خواب کافی، دوری از غم و ترس و توجه زیاد به معنویات از دیگر توصیه ها است.
  2. توجه به مزاج مهم: به عنوان مثال، شربت عسل زعفرانی مزاج گرم دارد و برای بیماران سرد مزاج، در فصول سرد یا در مناطق سردسیر موثرتر از افراد گرم مزاج، در فصول گرم و در مناطق گرم باشد.
  3. توجه به مرحله بیماری جهت تجویز دارو: هر بیماری دارای چهار مرحله شامل فاز اولیه، مرحله افزایش، مرحله کاهش و مرحله نهایی است. هر مرحله نیاز به درمان خاصی دارد.

نتیجه‌گیری:

این بررسی مختصر برخی از احتمالات و پتانسیل های طب ایرانی را برای درمان COVID-19 ارائه می دهد. مطمئناً مزایا و معایب درمان های سنتی باید از طریق مطالعات دیگر مشخص شود.

 

لینک مقاله

نظرات شما
مطالب مرتبط