بررسی نحوه بیماری‌زایی ویروس COVID-19 بر اساس مبانی طب سنتی ایران و ارائه تدابیر پیشنهادی برای پیشگیری و درمان

  • 21 مهر 1401
  • (436 مشاهده)

Investigation the pathogenesis of Covid-19 virus based on the principles of traditional persian medicine and providing proposed contrivances for prevention and treatment

نویسندگان: زهرا نیک‌طبع، نعمت‌اله مسعودی، احمدرضا شریفی‌علون‌آبادی
منبع: مجله تاریخ پزشکی (دوره ۱۲ شماره ۴۲)
سال انتشار : 1399

چکیده مقاله

روش انجام:

در این مطالعه تحلیلی مروری کتابخانه‌ای، واژگان کلیدی مختلفی که شامل «Covid 19»، «2019-nCoV»، «Covid 19+Persian Medicine»، «Covid 19+Chinese Medicine» و «Covid 19+Herbal Medicine» بود، در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی گوگل ((Google، گوگل اسکولار (Google Scholar) و پابمد (PubMed) جستجو شد، سپس واژگان کلیدی تب، عفونت اخلاط، رطوبت غریبه، حرارت غریبه، امراض ریه، امراض کبد، نزله، اسباب مبرده، اسباب مرطبه، اسباب مسخنه از منابع متقن طب سنتی ایران مانند کتاب «الحاوی» رازی، «قانون در طب» بوعلی سینا، «الشامل» ابن نفیس، «مخزن‌الادویه» عقیلی، «اکسیر» اعظم محمد اعظم بررسی شد. بعد از آنالیز کیفی اطلاعات و مقایسه نتایج، پیشنهادات مناسب برای کمک به روند کنترل و درمان بیماری تدوین‌شد.

خلاصه نتایج:

عفونت ناشی‌از کووید 19 با سرعت زیاد و از طریق ترشحات و قطرات تنفسی با تماس نزدیک انسانی با علائم تب، سرفه، کوفتگی بدن یا خستگی، پنومونی و تنگی نفس و با شیوع کم‌تر سردرد، اسهال، خلط خونی، آبریزش بینی و سرفه خلطی بروزمی‌کند. از علائم خفیف تا شدیدِ منجر به مرگ، گستره دارد. در سنین بالاتر و وجود بیماری‌های زمینه‌ای، احتمال ابتلای عارضه‌دارشدن و فوت بیشتر است. در طب سنتی ایران ویروس‌ها از جمله اجسام غریبه‌ای هستند که می‌توانند در بدن، حرارت غریبه‌ای که «تب» نام دارد، تولید کنند. این تب، در بدن هر فرد براساس میزان تلنباری فضولات و نوع اندام‌های درگیر تلنباری و نیز براساس قوت یا ضعف طبیعت مدبّره بدنی (مثل ضعف سیستم ایمنی و بیماری‌ها)، بروز علائم و شدت و ضعف بیماری حاصل از خود را مدیریت‌می‌کند.

نتیجه‌گیری:

در این مقاله براساس نتایج و دیدگاه‌های ذکرشده در بخش نتایج، به بررسی بیماری و ارائه راه‌کارهای پیشگیری و درمانی پرداخته‌شده تا در کنار سایر تدابیری که در کنترل و درمان آن در جریان است، سرعت بیشتری به کنترل بیماری بدهد.

 

 

لینک مقاله

نظرات شما
مطالب مرتبط