همایش نشر ترنجان به مناسبت روز پزشک و روز داروساز برگزار شد.

  • 21 شهریور 1401
  • (751 مشاهده)
همایش ترنجان

گاهی از خودمان در آینه سوال‌می‌کنیم که: دیوانه‌ایم؟ و بعد خودمان به خودمان جواب‌می‌دهیم: خیر! عاشقیم. 

عاشق کاری‌کردن، کاری مؤثر. برای کسانی که دوست‌شان داریم.
برای همین است که روزها و ساعت‌ها بال‌بال‌زدن، بالاوپایین‌کردن و چک‌وچانه‌زدن را برای کاری که فکرمی‌کنیم اهمیت‌دارد و خیرش به کسانِ ما می‌رسد، تاب‌می‌آوریم و به شوق انجامش، دیرتر می‌خوابیم و زودتر برمی‌خیزیم.
دوسال خمودگیِ کرونایی، دوری، پرهیز و نبودن، ما را در دیدار دوستان بی‌تاب کرده‌بود و این دوریِ دوساله، در انداختن طرحی نو، مشغولترمان کرد. 
اتاق ترنجان که محاصره‌شده در میان کتاب‌ها و عطر دم‌نوش‌ها، اندک‌جاییست برای خوب‌فکرکردن و نقشه‌های گوناگون و بزرگ کشیدن. کتاب‌ها، سر آدم را روشن و روح آدم را سبک می‌کنند. خیال آدم را خوب پروازمی‌دهند و ایده‌ها را خوب نشانه‌می‌گیرند. در همین اتاق کوچکِ کتابی، ایده گذر حکیمان به ذهن‌مان رسید. مجموعه کتاب‌هایی با موضوع زندگینامه بزرگان حکمت و طب ایرانی که سرآغاز این راه هم شد کتاب "شیخ‌الرئیس، پورسینا". دردانه حمکت و طب ایرانی که آوازه‌اش در تمام گستره این گیتی، خوش چرخیده و گردن ما را افراشته‌تر کرده.

همایش ترنجان

فکرکردیم که پس‌از آن دوریِ وسیع و این کارِ تازه، خوب است اگر به یاد حکیم بوعلی‌سینا کاری بیشتر انجام‌دهیم. خودمان را در انجام کاری دیگر محک‌بزنیم و سعی‌کنیم تا اندازه‌ها را در مفاهیم ثبت‌شده تغییردهیم و استانداردِ تازه‌ای بسازیم. قدربدانیم داشته‌ها و سرمایه‌هایمان را و به یادشان بیاوریم که می‌بینیم‌شان و برایمان مهمند. اینطور بود که تصمیم به برگزاری همایشی چندمنظوره گرفتیم. در یاد و نام دو حکیم عزیز ایرانی، شیخ‌الرئیس پورسینا و حکیم زکریای رازی.

 

تقدیر از پزشکان

هماهنگی با اساتید و پزشکانِ آدم‌حسابی سرزمین‌مان برای سخنرانی، وعده‌گرفتن از سران علم و حکمت برای حضورِ مغتنم‌شان، تنظیم سین برنامه که هم لحظات مفرح و خوشایند و هم سخنرانی‌هایی غنی را در بر داشته‌باشد، کار تقریبا سختی بود. اما شد و توانستیم. به عبارت بهتر، ما انجامش‌دادیم. خسته‌شدیم اما کیف مضاعفی به جان‌مان نشست. خصوصا آنجا که از طرف ترنجان، سعی‌کردیم از زحمتکشانی که در عرصه نشر و کتاب و طب تلاش‌می‌کنند، یادی‌کنیم و تقدیری هرچند کوچک اما دریادماندنی از ایشان به‌عمل‌آوریم.
حالا، حال‌مان خوب و دماغ‌مان چاق و کیف‌مان کوک است. بودن در جمعی همراه و همدل و انجام کار درست، مقوی دل و دماغ است.

 

همایش انتشارات

هم‌زمان با بزرگداشت حکیمان نامدار ایران، جناب رازی و شیخ پورسینا، اولین همایش ترنجان برگزار شد. 

روزها و ساعت‌ها برنامه‌ریزی، هماهنگی و کار مستمر برای برگزاری آئینی در بزرگداشت حکیمان نامدار ایرانی، بالاخره در روز پنجم شهریورماه به ثمر نشست.

دکتر کریمی

دکتر زرگران

محل همایش، فرهنگسرای شفق و در میان جمعی از مخاطبان وفادار به طب ایرانی بود. با اینکه برنامه در اولین روز هفته برگزارشد، اما سالن، شاهد جمعیت قابل‌ملاحظه‌ای از دوستداران و دنبال‌کنندگان حکمت ایرانی بود. با نگاهی به موضوع همایش و سخنرانان آن، این استقبال می‌توانست قابل پیش‌بینی باشد. دکتر مهرداد کریمی و دکتر آرمان زرگران، از طبیبان باسواد و خوش‌سخن جامعه فرهنگی_پزشکی، هریک به گوشه‌ای از زندگی شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا و حکیم محمدبن زکریای رازی پرداختند. دکتر اسماعیل امینی، شاعر و طنزپرداز، با خواندن سه شعر طنز انتقادی، احوال این برنامه را مفرح و نمکین ساختند. و در پایان، با سخنرانی استاد مجید دماوندی، درباره کتاب و کتابخوانی و پیونددادن علوم و حکمت به کتاب‌هایی نزدیک به درک عام، به ارائه‌های همایش "کتاب، حکمت و زندگی سالم" پایان‌دادند.

استاد

در این همایش همچنین از پزشکان و عوامل پرتلاش و همراهِ نشر و طب ایرانی تقدیر شد. 

تقدیر دکتر

پذیرایی با شربت سکنجبین و زعفران و هم‌نشینی با کتاب‌ها و تازه‌های نشر، برنامه شورینی را رقم‌زد.

 

عکس‌های بیشتر همایش

 

نظرات شما