رفع تشنگی روزه داری با روش طب سنتی (ایرانی)

  • 14 فروردین 1401
  • (98 مشاهده)

نخستین گام در کاهش عطش در روزه‌داری، پرهیز از عوامل زمینه‌ای زیر است:

  1. عدم‌مصرف نوشیدنی‌ها و خوراک‌های تری‌بخش و خنکی‌بخش، در کنار گرمای روز و تابش آفتاب و عوامل گرم‌کنندۀ دیگر مانند فعالیت بدنی و نفسانی، 
  2. مصرف غذاها و ادویه گرم و خشک، غذاهای صفرازا و خوراک‌های چرب و سرخ‌کردنی‌ها، 
  3. مواجهه با بوها، فکرها، استرس‌ها و احساساتی که به افزایش گرمی در مغز و قلب و معده و کبد دامن بزنند، 

موجب کاهش رطوبات بدن و غلبۀ گرمی و خشکی بر آن می‌شوند که موجب؛ 

  • تشنگی زیاد و عطش
  • خشکی پوست و مزاج
  • مشکلات روحی
  • عدم تمرکز
  • افکار بد
  • کم‌خوابی و بدخوابی
  • عصبیت و تحریک‌پذیری و بی‌قراری و...

به‌ویژه در افراد گرم و خشک‌مزاج می‌‌شود.

در وعده‌های سحر و افطار می‌توان با: 

  • خوردن خورش‌های همراه با آلو، تمرهندی و زرشک
  • پرهیز از خوردن میوه‌های گرمسیری چون موز و انبه، و خوردنی‌های عطش‌آور چون بادنجان، کشک، ماکارونی و ماهی، مصرف کمتر شیرینی‌ها
  • نوشیدن شربت سرکه‌شیره، سکنجبین، شربت آبلیمو، تخم شربتی یا تخم خرفه، شربت بیدمشک با گلاب، یا آب آلو، تمرهندی یا زرشک، عرق کاسنی با یک قاشق چایخوری تخم خرفه و نوشیدن ماءالشعیر طبّی به جای آب و چای،

از تشنگی زیاد پیشگیری کرد. 

 

بهتر است در وعده سحر از خوردنی‌های ادرارآور مانند هندوانه و چای پررنگ نیز پرهیز شود.

دکتر رضایی پور

 یک توصیه خوشمزه ضدتشنگی دیگر هم، خوردن پالوده هندوانه یا خیار با سکنجبین، یا عرق کاهو و تخم خرفه، دو ساعت پس از افطاری است.

در طول روزه‌داری نیز روش‌هایی برای کاهش عطش و حرارت وجود دارد:

  • بوییدن سیب گلاب، خیار، لیمو و گلاب
  • اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق و شستشوی سر و گردن و سینه با آب یا گلاب خنک
  • تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کاهش‌می‌دهد
  • خواب روزانه حدود یک ساعت در میانه روز
  • توقف کمتر در آفتاب و کاهش فعالیت‌های جسمی و فکری در محیط گرم
  • پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های روشن و طبیعت خنک
  • پرهیز از بوها و عطرهای گرم
  • مالیدن روغن بادام یا بنفشه به شکم، گونه‌ها، پیشانی و پشت گوش
  • استراحت در جای تاریک با ‌هوا و بوهای خنک


تشنگی، لزوماً با نوشیدن آب برطرف نمی‌شود و مصرف تری‌بخش‌هایی چون؛

  • کاهو 
  • خیار بوته‌ای بدون پوست و بدون نمک
  • سکنجبین
  • خاکشی

روغن بادام شیرین، روغن بنفشه و جو نیز به تأمین رطوبت مورد نیاز بدن کمک می‌کند.

 بخشی از تشنگی‌ها هم ناشی از عطشِ قلبی به علت تنفس در هوای گرم و برخی عوامل روحی هستند؛  

این تشنگی‌ها معمولاً با نوشیدن آب خنک چندان رفع نمی‌شوند و تنها با قرارگرفتن در محیط خنک و تنفس نسیم خنک برطرف می‌شوند. 

از دیگر روش‌های کاهش این نوع عطش، بوییدن سیب به‌ویژه سیب گلاب، خیار و لیمو و گلاب است.

Author : Md Tahmidur Rahman

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Excepturi doloribus unde molestias laborum delectus adipisci, eos repellat in debitis cum impedit numquam, architecto, facilis.

نظرات شما