افطاری خوب از دیدگاه طب سنتی ایرانی

  • 15 فروردین 1401
  • (3073 مشاهده)

در روزه‌داری‌های طولانی، دستگاه گوارش انسان ضعیف می‌شود؛ به همین دلیل، مناسب است که افطار خود را با یک نوشیدنی گرم و کمی شیرین شروع کنیم.

استفاده سنتی از آب جوش، چای کم‌رنگ، شیر گرم و شربت عسل گرم به عنوان نوشیدنی، به همین جهت است. 

البته شاید بتوان گفت که بهترین گزینه برای افطار، خرما با یک نوشیدنی گرم است که ضمن افزایش سریع قند خون و رفع ضعف ناشی از آن، با کم‌کردن اشتها، موجب جلوگیری از پرخوری می‌شود. 
کشمش و انجیر و عسل نیز می‌توانند جایگزین خرما شوند. 

البته کسانی که با خوردن مایعات، ترش می‌کنند، نباید در افطارشان مایعات میل کنند بلکه باید از غذاهای سفت و نانی استفاده نمایند.

دکتر رضایی پور

  • یک توصیه خوب برای باز کردن روزه هم خوردن «چهارمغز و شیر» است: 

از نیم ساعت پیش از افطار، از هریک از چهار مغز بادام، گردو، فندق و پسته، یک قاشق غذاخوری را نیم‌کوب کنید و در یک لیوان شیر داغ بخیسانید و مخلوط را با کمی شکر یا عسل شیرین کنید یا اینکه یکی دو عدد خرمای بدون هسته به آن اضافه کنید. در زمان افطار، ابتدا خرما را میل کنید و سپس مخلوط را به هم بزنید و قاشق‌قاشق با کمی نان خوب برشته‌شده میل نمایید. یادتان باشد که اگر خواستید خوراک دیگری میل کنید، دست‌کم با یک ساعت فاصله باشد ولی خود این معجون، به تنهایی یک غذای کامل است. 

بدترین عادت برای گشودن روزه در زمان افطار:

  • نوشیدن آب سرد و  دیگر نوشابه‌هاست که موجب ضعف هاضمه، یبوست، سوءهاضمه، افزایش عطش، ضعف اعصاب و... می‌شود. 

خوردن کمی شله‌زرد، فرنی یا شیربرنج نیز برای شروع افطار خوب است.

معده‌های مرطوب هم برای اصلاح این غذاها می‌توانند از دارچین و سیاه‌دانه بهره‌مند شوند.

بد نیست که برای تقویت دهانه معده، همراه با هر کدام از اینها کمی مربای به میل‌شود.

دکتر رضایی پور

از توصیه‌های رایج زمان افطار:

  • گشودن روزه با کمی نمک است که در معده‌های سردوتر، موجب تقویت هاضمه و دفع رطوبات لزج دستگاه گوارش می‌گردد. البته در این مورد باید رعایت حال فرد و بیماری‌های وی را نیز نمود؛

ضمن اینکه در معده‌های گرم و خشک، لازم است از این کار پرهیز شود؛ برای چنین افرادی، سوپ جو همراه با آلوبخارا (بدون قارچ و شیر و خامه و...) مناسب است. 

  • گرم‌مزاجانی که دچار ریزش صفرا به معده شده‌اند (احساس سوزش یا درد گزنده در سر معده، بدبویی دهان، تحریک‌پذیری و عصبانیت یا...)، بهتر است نخست کمی شربت سکنجبین ولرم را کم‌کم بنوشند تا صفرا را بشوید و با کمی فاصله، افطاری خود را میل کنند. 

پس از افطار اولیه، می‌توان از مقداری نان برشته سبوس‌دار با کمی پنیر و گردو یا سبزی‌خوردن، برای تکمیل وعده افطار بهره برد. 

افرادی هم که نمی‌توانند یا دوست ندارند غذاهای پختنی بخورند، می‌توانند نان و کره و مربای دلخواهشان (به‌ویژه مرباهای به، سیب، بالنگ، هویج و عسل) را میل نمایند.

توصیه می‌کنیم که برای وعده افطار و شام، به همین میزان بسنده شود و با توجه به فاصله کم افطار تا سحری بعدی، غذای دیگری خورده نشود تا در وعده سحری اشتهای کامل برقرار گردد. 

در این فاصله می‌توان از میوه‌های خوب و نوشیدنی‌های مناسب به میزان کافی و به‌اعتدال بهره برد.

اگر به هر علتی می‌خواهید حتماً غذای اصلی دیگری را به عنوان شام میل کنید، مناسب است که افطار و شام، در دو وعده مجزا خورده شوند تا معده پس از یک افطار سبک، آمادگی هضم غذای بیشتر و سنگین‌تری را کسب نماید.

به‌این‌ترتیب از احساس سنگینی معده و همچنین بدهضمی جلوگیری‌می‌شود، اما؛ 
اگر در هنگام افطار پرخوری کنید یا شکم خود را از خوردنی‌هایی مانند هندوانه و طالبی پر کنید، دیگر شام خوردن برایتان مضر می‌شود.

نظرات شما